TOPlist

Pixylophone - komentáře

Komentáře (od nejstarších po nejnovější)

Komentáře k příspěvku Čím je Česká Pohádka tak jiná?


[1] Vložil(a): TimJ, 2004-05-17, 21:09 Solo | MuteČtenáři: ---

mluvíš mi z duše.... a to jsem mladá generace, která natáčení těchhle starejch klasik nezažila...

[2] Vložil(a): pixy [web], 2004-05-17, 21:23 Solo | MuteČtenáři: ---

Tak pravda, kdyz točili Popelku, tahal jsem ještě kačera po návsi - ale premiéru "Pyšné" pamatují přece jen spíš moji rodiče... :)

[3] Vložil(a): Trillian [web], 2004-05-17, 21:27 Solo | MuteČtenáři: ---

přesně zanalyzovaný problém, já bych jen řekla, že to není ono :o)
zjevně jsi taky viděl pár těch emérických pohádek se zpěvy a tanci a občasnou nelogičností děje do očí bijící... a vůbec, ale vůbec nepohádkové... ale zase je zajímavé sledovat jak začínaly pozdější stár Hollywoodu :o)

[4] Vložil(a): Lukyn.cz [web], 2004-05-17, 21:48 Solo | MuteČtenáři: ---

Ještě bych do toho seznamu na konci článku přidal O statečném kováři. ;)

[5] Vložil(a): p, 2004-05-17, 22:16 Solo | MuteČtenáři: ---

kdyz jsem ted po letech videl zacatek "s certy nejsou...", prisel mi uvod hodne naturalisticky (v intencich "stare ceske pohadky"), bitevni pole, ponury komentar, zena mlynare zemrela atd. je ale pravda ze dalsi dej uz je presne jak popisujes. peklo s hermankem uz je "klasika" :). imho vyborna analyza duvodu odlisnosti, jen mozna americany bych do ni nezahrnoval - spletenec narodu bez historicke tradice s holywoodem v zadech nemajici s pohadkami/myty zadnou souvislost. urcite by byl zajimavy nazor znalce severskych pohadek (filmove podoby), tusim, ze tam deti vyrustaji zase na necem uplne jinem nez nasi honzove a princezny ;)

[6] Vložil(a): Lukáš Mačí [web], 2004-05-17, 22:42 Solo | MuteČtenáři: ---

Já bych řekl, že duše českého diváka potřebuje ke spokojenosti maximální pohodu. Žádnou ponurost, žádné velké akce, žádný velký zpěv... prostě pohoda, oddech.
Dovolil bych si odběhnout i mezi "nepohádky". Proč jsou úspěšné třeba filmy Svěráka a Smoljaka jako např. Marečku, podejte mi pero nebo Jáchyme hoď ho do stroje? Právě protože je to maximální oddechovka.

[7] Vložil(a): Urbi [web], 2004-05-17, 23:07 Solo | MuteČtenáři: ---

Ja myslim, ze tim nejhlavnejsim rozdilem je vtip. Klidne bych ho posunul z pate pozice na prvni misto.

Jinak treba nase Popelka je napriklad v Norsku neco jako u nas Mrazik. Bezi v TV kazde Vanoce a vsichni se na ni cely rok tesi. Stejne uspela Arabela v Rumunsku.

PS: "Spadlo ti to, Machale. Asi vitr nebo co." ;-)

[8] Vložil(a): dusoft [web], 2004-05-17, 23:42 Solo | MuteČtenáři: ---

Co sa tyka slovenskych ludovych rozpravok, odporucam citat Pavla Dobsinskeho, ktory zozbieral (odpocul) niekolko stoviek rozpravok a zapisal ich, vydane boli tri knihy, kazda z nich aspon 500 stran, ak sa nemylim.

Vacsina z nich je naozaj temna, ale najdu sa tam aj zabavne a vesele.

Urcite sa temne rozpravky najdu aj v Cechach.

[9] Vložil(a): Kartelus, 2004-05-17, 23:47 Solo | MuteČtenáři: ---

Teda lidi, co mi to děláte. To je nostalgie na pochodu ;). Některé severské pohádky jsou také pěkné, jen je u Nás už asi neuvidíme :( (vyrůstal jsem na Studiu kamarád, Vega, Magion - nebýt opakování Kačeřích příběhů a být ještě dítě, neměl bych se v dnešních dobách nač těšit - škoda, zatlačuji pomyslně slzu - Vánoce, Velikonoce a Silvestr to nezachrání). Nevim jak se jmenovala ta jedna sever. pohádka, dávali ji před pár lety na ČT1 a v ní byl jeden skřítek, na kterého nedopatřením šlápla malá holčička, typická střapatá rošťanda. Skřítek na to povídá: "pročpak, pročpak to dělááš, potvůrko podivná"? Tenkrát se mi to moc líbilo, byl jsem ještě mladý potěr :)

[10] Vložil(a): Vesničan, 2004-05-18, 00:20 Solo | MuteČtenáři: ---

Ronja, dcera loupežníka.

[11] Vložil(a): TimeLord, 2004-05-18, 00:30 Solo | MuteČtenáři: ---

"Kazdemu co jeho jest" ... tak ako Ty preferujes ceske rozpravky, tak ja zase uprednostnujem rozpravky slovenske. Asi preto, ze som zo Slovenska a vyrastal som na slovenskych rozpravkach presne tak ako Ty na ceskych. Vzdy si ale rad pozriem aj ceske rozpravky a som velmi rad, ze ich slovenske televizie este stale davaju v ceskom originale, co sa alebohuzial opacne povedat neda a potom sa nestacim cudovat, ked irecitu slovensku rozpravku vidim a pocujem v ceskom dabingu, kde sa straca takmer vsetko jej caro.

Aby tu nevznikol mylny dojem ze som nejaky nacionalista, nie, ale je mi smutno, ze pekne slovenske rozpravky su v podstate "pokazene" dabingom. A som rad, ze ceske rozpravky zatial stale na Slovensku davaju v cestine.

[12] Vložil(a): gbl, 2004-05-18, 00:40 Solo | MuteČtenáři:  + + +

"P-p-p-p-procpak to delas, po-po-potvurko podivna?" mi tez zustalo otisknuto hluboko v pameti - jinak si z te pohadky pamatuji akorat nejake stromy a ze tam snad hodne skakali nebo co :)

[13] Vložil(a): Richard [web], 2004-05-18, 00:44 Solo | MuteČtenáři: ---

Doporučuji všem americký film Princezna Nevěsta - pro děti je to pohádka (i když nějaké to násilí se tam najde, asi tolik co v pohádkách Boženy Němcové, ale bez těch nechutností) a pro dospělé totální úlet - postavy hlásí naprosto dokonale ("pokud se nemýlím, a já se nikdy nemýlím, jeli tudy" - hláška hlavního padoucha).
Těžko tomu věřit ale tohle se Amíkům povedlo.

[14] Vložil(a): pixy [web], 2004-05-18, 00:49 Solo | MuteČtenáři: ---

[11] > No to jistě - strašlivost zvaná český dabing slovenských filmů (daná národu hlavně Novou) považuji za jeden z nejhrůznějsích počinů posledních let a je to na samostatnou kapitolu. To sem prosím raději nemíchejme.

[12] > "Po-po-po-potvůrka po-po-podivná" mi z Ronji taky utkvěla. Bohužel jako jediná - jinak netuším, o čem to bylo. To je mimochodem ale taky důkaz, co od pohádek očekávám, a co mi utkví.

A TimeLorde - já rozhodně nepopírám, že každému národu se líbí jiné pohádky a každý na jiných vyrůstal. Ty to dokonce nepřímo dokazuješ. Mně je jen smutno z toho, že v rámci té pohádkové globalizace je ta "česká klasická veselá a milá pohádka" nějak mrtvá...

[15] Vložil(a): TimeLord, 2004-05-18, 01:11 Solo | MuteČtenáři: ---

[14] zareagujem len na posledny odstavec - suhlasim, sucasne ceske filmove rozpravky sa na tie klasicke stare ceske rozpravky rozhodne nechytaju. Som take "dospele decko" a rozpravky stale velmi rad pozeram, ale musim povedat, ze mnohym "modernym" rozpravkam absolutne nerozumiem. Stare klasicke rozpravky, ci uz ceske, slovenske alebo zo Zimbabwe boli vzdy o tom, ze nieco mali cloveku dat, nejake ponaucenie, minimalne aspon nieco typu "dobro zvitazi nad zlom", ale tieto moderne su pre mna privelmi komplikovane a casto mam pocit, ze princezna je tam len preto, ze sa to v rozpravke patri aby tam nejaka bola a kral je tam len preto, aby ta princezna niekomu liezla na nervy a cele je to tam potom nejako zacyklene a ja len pozeram ako mucha Puk, ze "co tim chtel basnik rici"..

[16] Vložil(a): Roman [web], 2004-05-18, 01:14 Solo | MuteČtenáři:  + + +

Len taky volny prud myslienok... Ronja Dcera Lupeznika je aj kniha. Je to film o dvoch lupeznickych rodoch zijucich na oddelenych castiach hradu ktore sa hasteria.. Ronja preskoci na opacnu stranu.. atd. atd. Ziju spolu v lese s priatelom z konkurencie a trapia obidve rodiny takze tie sa tusim nakoniec kvoli nim pomeria. Je to taka detska pozitivna variacia na Romea a Juliu a pamatam si ju. Myslim ze ak si ju niekto aj nepamata je to jednoducho kvoli odlisnym realiam. Taka princezna Fantaghiro je tiez vcelku dobra rozpravka, aj ked to podla mna zbytocne natiahli na casti. Taliani podla mna rozpravky vedia robit. Mimochodom Pixy, Nekonecny Pribeh je rozpravka Nemecka a nie Americka. Inak myslim si ze aj my slovaci mame klasicke slovenske filmy o ktorych sa da povedat ze "take sa uz netocia". Trebars Pacho Hybsky Zbojnik. Slovenska mentalita a natura v nadhernernej filmovej skratke. A viazu sa k nej aj krasne prihody.. trebars vznik toho.. "lindaj lindaj lindajda" v muciarni... oni ich tam hercov ze vraj nechali vysiet priviazanych trochu dlhsie ako sa planovalo tak si chceli skratit cakanie a zahriat oziabajuce nohy ;-) A ta pamatna scena kedy otec tresne Jurajovi 'Pachovi' Kronerovi po papuli a povie "davaj gate".. ta joooj. Alebo "stoj tristo hrmenych", ... nie povedz 1000 hrmenych.. tristo je malo! ;-) A potom "stoj tisic hrmenych! --- stoj tisic hrmenych! --- Stoj tisitristo hrmenych!! --- Pachooo oni mi neveriaaaa". Alebo "Na koneeeeee.... - nemame! - Tak utekajme" ;-) Dalej by sa patrilo spomenut trebars serial "Leto s Katkou" ;-) male dievca na prazdninach u svojho stryka - stareho mladenca. Alebo take muzikaly (no dobre mozno nemame pohodove rozpravky a mame vviac melodramy a melancholie), tak ci onak taka Fontana pre Zuzanu (vejmelkova), Neberte nam princeznu (zbirka, gombitova) nemaju chybu ;-). No a este rozpravka (TV) - Polepetko s Nogom ;-) Alebo o Lakomom gazdovi so Zuzanou Kronerkou ;-) (co si tam do kuchyne dala doniest drevenny stlp s dierami aby sa mohla vzduchu najest ci ako to bolo), alebo rozpravky z toho prostredia arabie.. neviem ako sa to volalo ale v jednej hral kupca Doczy.. jednoducho nemali sme az tak vela rozpravok filmovych ako sa tocilo v cechach, ktovie preco.... ale do televizie sa co-to potocilo. Ak niekto z ceskych kolegov videl Pacha.. co vy vlastne na to? ;-)

[17] Vložil(a): dgx [web], 2004-05-18, 02:06 Solo | MuteČtenáři: ---

Ronja dcera loupežníka byla úžasná pohádka. 'Ppppootvurku pppodivnou' dostala do lidové slovesnosti, což se jen tak nějaké švédské pohádce nepovede.

Za jejím úspěchem je třeba vidět autorku, Astrid Lindgren, která si cestu k naším malým čtenářům najít dokázala. I když proč malým.... V pětadvaceti jsem si zpříjemnil nějaké čekání tím, že jsem 'loupl' Bratry lví srdce, které jsem zahlédl ležet na stole. :-)

[18] Vložil(a): dgx [web], 2004-05-18, 02:09 Solo | MuteČtenáři: ---

To Pixy: cítím z Tvého příspěvku nevyřčenou větu, že Troška pohádky točit neumí. S tím bych se ostatně plně ztotožnil. (Jasněnka jen potvrzuje, že štestí jednou sedne i na vola). Bohužel, není dnes moc režisérů, co by měli ambice pohádky točit.

Komunistický režim pohádkám nahrával. Na jedné straně do nich tlačil filmařské špičky, protože se jiným tematům věnovat nemohli, na straně druhé šlo o výborný vývozní artikl, který se dal prodat i za valuty.

Dnes ale ani jedno neplatí. Režiséra omezují jen peníze, které nemá, a dětem se servíruje trošku jiný druh pohádek. Bez efektů to už nejde. Ale všeho dočasu. Módní trendy pominou, a skutečné hodnoty přetrvají.

[19] Vložil(a): Kartelus, 2004-05-18, 02:46 Solo | MuteČtenáři: ---

[10] [12] [16] [17] Jsem rád, že jste mi to přípomněli, díky. Je to přesně vončo. Mohlo by se to někde objevit, nějak jsem dostal chuť to zkouknout ;). Na klasických pohádkách mi vadí jediná věc, máte téměř 100% šanci, že to za rok uvidíte ve stejný čas, proto "jakoby" není "politická" vůle natočit něco pořádnýho, co chytne a nepustí (proto se každý rok těším na novou pohádku na Štědrý den a poslední co se mi opravdu trošku víc líbila byla Nesmrtelná teta).

[20] Vložil(a): Tokugawa [web], 2004-05-18, 06:58 Solo | MuteČtenáři: ---

Na Trošku nesedlo v případě Jasněnky štěstí. Bylo to dobou. Film je natočený (aspoň se domnívám a jsem líný to hledat) za Komančů nebo velmi krátce po nich a podle toho vypadá.

Ronja, dcera loupežníka mě napadla hned při čtení článku a byl jsem trochu smutný, že ji v komentářích zmínili a vzali mi tak vítr z plachet. Nejen že si ji celou pamatuji, ale kdyby ji zase dávali, zasednu k bedně i kdybych kvůli tomu měl šlapat dynamo :o)

Na naše současné pohádky se dívat nedá. Všechno je děláno na efekt, samá akce, smícháno aspoň deset příběhů dohromady... Bleee.

Je to, Pixy, pěknej článek a já budu mít díky němu hezčí den. Ď. :o)

[21] Vložil(a): Hona Bláha [web], 2004-05-18, 07:24 Solo | MuteČtenáři: ---

K tomu není co dodat. A já už si myslel, že tenhle názor zastávám jenom já. Díky!!

[22] Vložil(a): bubak, 2004-05-18, 07:49 Solo | MuteČtenáři: ---

diky za temu - taky jsem nad tim casto premyslel - nebudu vsak dlouho psat ;o)
Nejen u pohadek, ale i starych filmu "citim", ze se vzdy dialogy vybrousili temer jako diamant, mezi lidmi je citit ucta, pokora (obcas i mezi "padouchami") a kdyz je zlo potrestano, tak "spravedlive" bez zbytecne akcnosti.
Dnes se tvrdi, ze vse je prekonano a musime na to jinak - ruku na srdce - spoustu "novotin" si za 2-3 roky mnozi ani nepamatujeme (a nejen pohadky), ale neco nam tady zustalo po nasich "dedeccich a babickach" a to s oblibou sleduji i jejich vnuci :o)

[23] Vložil(a): Zbyněk, 2004-05-18, 08:05 Solo | MuteČtenáři: ---

Já si myslím, že základem dobré pohádky je dobrý námět a dobrý scénář. Přimlouval bych se za zařazení Svěrákových pohádek (Tři veteráni, Lotrando a Zubejda) mezi to lepší, co v našich luzích a hájích vzniklo. Mám takový pocit, že pan Svěrák má prostě nadání.

P.S. A co takhle Jára Cimrman, to není pohádka?

[24] Vložil(a): Dan, 2004-05-18, 08:12 Solo | MuteČtenáři: ---

Pixy, skvely rozbor - naprosto souhlasim. Jeste bych rekl, ze pohadky v mnoha pripadech delaji predevsim osobnosti hercu, kteri si pridavali svoje "nepohadkove" forky a skvele se bavili. Napr. panove Sovak, Mensik, Libicek a jini klasici, po kterych je prazdno.
Dost jsem se nedavno pobavil u studiove televizni pohadky "Modry ptak". Dost slabota, ovsem depresemi stihnuty kral v podani Viktora Praisse, jemuz sluha pripravoval polstarky na biti hlavou o zed, to byla fantazie. Navic "zla" princezna v podani Bary Hrzanove taky stala za to :o)

[25] Vložil(a): MarS [web], 2004-05-18, 08:43 Solo | MuteČtenáři: ---

Já mám někde doma Erbenovu sbírku pohádek vydanou okolo roku 1920. Fakt byste se divili, co tam je za mordy a krve, doslova děs.

Ta Česká filmová pohádka, která mi taky chybí, je spíše dílem filmařů a vznikla - tipl bych si - někdy po válce. Možná proto, že lidé měli hrůz dost. A nemyslím si, že přežila konec 60-tých let, nedokáži si vybavit žádnou takovou ze 70-tých let a později. Asi Jasněnku, ani Princeznu ze mlejna....

Nevím čím to bylo, ale tenhle ... (jaxe řekne genius loci o čase, genius tempora ???) ... zkrátka ta doba je už fuč. Bohužel.

[26] Vložil(a): pixy [web], 2004-05-18, 09:57 Solo | MuteČtenáři: ---

ad [25] > Probůh, naopak! Sedmdesátá léta byla ten Zlatý Věk! V padesátých se točily spíš výpravné velkopohádky podle ruského vzoru (např. Labakan), i na té Pyšné a Se zlatou je to ještě vidět; v šedesátých se to zlepšovalo a na přelomu 60. a 70. to vypuklo naplno (Šíleně smutná, Tři oříšky, Jak se budí, Honza mále králem, Princ a Večernice, Třetí princ atd.). Útlum začal až v půlce/koncem osmdesátých (tam ještě trochu trčí poslední záchvěvy Jasněnky a S čerty nejsou žerty)...

ad [23] > Jak jsem mohl zapomenout! Ihned doplňuji do textu - Lotrando JE rozhodně z těch lepších a mezi Klasiku patří. Óh, omlouvám pánům Svěrákovi a Smyczkovi...

[27] Vložil(a): Keddie, 2004-05-18, 10:05 Solo | MuteČtenáři:  + +

No kdyz se tu zminovala Arabela a cesky dabing slovenskych pohadek, tak se mi okamzite vybavil serial TETA (IMHO nejlepsi fantasticky serial od prvni Arabely, ta "druha serie" Arabely ji podle me nesaha ani po kotniky). Nedavno bezel znovu na CT a i kdyz jsem trpel u ceskeho dabingu, moc jsem si ten serial uzil. Takoveho podareneho dilka se asi taky hned tak nedockame... Skoda.
(Mimochodem, jsou tam splacany ruzne bytosti podobne jako napriklad v novem americkem Van Helsingovi, ale - byt jsem si ten film take uzil - rekl bych, ze mnohem lepe.)

[28] Vložil(a): Keddie, 2004-05-18, 10:07 Solo | MuteČtenáři: ---

[27] Vlastne shodou okolnosti je tam taky upiri hrabe, vlkodlak, hrabe Frankenstein i jeho monstrum - jen ten pan Hyde tam chybi :o)).

[29] Vložil(a): Radek, 2004-05-18, 10:14 Solo | MuteČtenáři: ---

To [23]: Taky je tady vidět, co je to dobrý režisér - Oldřich Lipský je nepřekonatelný král komedií. A všimli jste si, že Tři veteráni je snad jediná pohádka, která končí špatně? A to ještě trochu zjemnili, v knížce končí vyloženě špatně, jako že nemají vůbec nic, ani radost ze života.

[30] Vložil(a): noname, 2004-05-18, 10:15 Solo | MuteČtenáři: ---

ještě bych doplnil do rozdílu herce - je to zvláštní ale u nejznámnějších pohádek jsou u nás hlavními postavami neprofláknutí herci a ti známí tam jsou jako křoví, v cizině je to většinou naopak
A dalším rozdílem je hudba, která je také v čr specifická (a tím se liší i oproti slovenské).

[31] Vložil(a): Roman [web], 2004-05-18, 10:47 Solo | MuteČtenáři: ---

Traja veterani su nadherna rozpravka s nadhernou pesnickou a nadhernym koncom. Ked to vidim vzdy mam velmi dobry pocit, nieco podobne dokazal vyvolat iba Forrest Gump ;-)

[32] Vložil(a): Jirka, 2004-05-18, 11:06 Solo | MuteČtenáři: ---

[9], [10], [12] a skoro vsichni:

Koukam ze Ronja utkvela skoro kazdemu. Ja z ni mam jeste jednu oblibenou hlasku. Kdyz chteli po tom starem plesatem chlapikovi aby se umyl, tak prohlasil "To ne, ja bych chtel umrit zdravej"

[33] Vložil(a): Lamanai, 2004-05-18, 12:02 Solo | MuteČtenáři: ---

Pěkně se tu rozjímá. Dali jsme si s kamarádem celkem nedávno předsevzetí, že se pokusíme napsat Hezkou Českou pohádku. Je to úkol nadmíru těžký, navíc jsme ještě nezačali, je tu spousta jiných aktivit. Ale nabudili jste mě.

Trošičku mě jímá strach, že nezáleží jen na scénáři, ale také na režijním pojetí a celkovém dramaturgickém zpracování. Další otázkou je kamera, děsí mě totiž ta moderní placatá a příliš barevná obrazovka. Taky záleží, kdo se chopí produkce. Když vzpomenu na "Čert ví proč" a rozplizlý zvuk v interiérech hradu... au au, bolí to. A přitom, snaha byla.

Před panem Svěrákem smekám hluboko. A ještě bych chtěl vzpomenout jedné Velké České Pohádky, i když je to trošičku jiný případ: Fimfárum (dílo tvořené s láskou a citem, ale hlavně ty nádherné glosy pana Wericha, lahoda.)

Teď mne ještě napadá jeden typický rys českých pohádek. Zesměšňování hlouposti. V tom jsou právě mistry pan Svěrák (Smoljaka nevyjímaje, to by byla vskutku složitá a bolestná operace) a pan Werich.

Ale ona ta krása vychází už z předloh. Němcová, Erben, Drda, ale třeba i Hašek, Čapkové... hmmmm....

[34] Vložil(a): Roman [web], 2004-05-18, 12:09 Solo | MuteČtenáři: ---

[33] Fimfarum. Veru veru. Ale sranda ze ked som na tom bol s Andrejkou v Au-parku tak sme tam boli v kine presne dvaja ludia. ;-)

[35] Vložil(a): TimJ, 2004-05-18, 12:21 Solo | MuteČtenáři: ---

[18] a nejenom pohádky. Nějak mě nenapadá nějakej jeho dobrej film... A jeho Slunce seno... je... (jak by napsal Radek) pro stádo :-).
Je to přesně tak, jak napsal Pixy + SS (Svěrák+Smoljak :-)).

[36] Vložil(a): loar, 2004-05-18, 12:31 Solo | MuteČtenáři: ---

[11] Taky mám moc ráda slovenské pohádky. Možná i proto, že jsou takové "temné".

Český dabing mě vadí nejen u slovenských filmů, ale u slovenštiny je to opravdu do nebe volající zhovadilost.

[37] Vložil(a): Milan, 2004-05-18, 12:54 Solo | MuteČtenáři: ---

[35] Jeden film jakž takž by se snad našel: Bota jménem Melichar ;-), ale zato ty pohádky jsou trochu uhnutý už od Jasněnky - scény s Čarodějnicí a zkáza jejího sídla rozhodně nesrší českou pohádkovou pohodou. Na to, že se jedná opravdu o předrevoluční dílo, tam je akcí a efektů až až :-((((

[38] Vložil(a): Vita/Marabu, 2004-05-18, 13:54 Solo | MuteČtenáři: ---

Jeste jedna drobnost ktera nepadla (?). Pohadky, zejmena ty starsi byly pestre, sytejsi. Jine barevne slozeni, kontrasty. Zkuste se podivat na rozdil vzhledu napriklad takove arabely proti soli nad zlato a uvidite ten rozdil hned. Temer libovolna pohadka starsi 20ti let je identifikovatelna podle barev i kdyby clovek videl par snimku. Dnes je vse takove zesedle, nepestre, nekontrastni... vypada to jak zaber po potope. Tam kde by driv byl nadherny kontrast a ohnostroj barev - kral v cervenem plasti ktery je v pozlacenem kresle s bilou princeznou je dnes kral v vybledlem cervenem plasti pusobicim dojmem zapranosti s zlutobezovem kresle s princeznou ktera jiste nepouziva moderni prasek na prani ;)

Chybi tomu pestrost, barevnost... nebo se mi to jen zda? Rekl bych ze primo do extremu je to videt v takove ne-pohadce o císařovně (?) Sisy - to jsou proste barvy, ne to dnesni vybledle cosi.

No ale... nadarmo si stezovat, vstoupili jsme do EU, ted uz taky budem muset tocit politicky korektni pribehy s praotcem Cikanem ktery se riti na Rip (nebo na ripu?), certy nam zeskrtnou (jsou CERNI, tfuj to je rasismus) a...

[39] Vložil(a): Centi [web], 2004-05-18, 15:00 Solo | MuteČtenáři: ---

Som sice cistokrvny Slovak, ale je fakt, ze ceske rozpravky su proste spica. Takeho Cisaroveho pekara si pozriem aj o polnoci :-)

-"Bojis se?"
-"Bojim"
-"Moc se bojis?"
-"Moc se bojim..."
-"To je dobre, protoze mi se bojime radi, jen aby neprisla boure, te se bojime velmi neradi"

:-)

[40] Vložil(a): petr, 2004-05-18, 15:51 Solo | MuteČtenáři: ---

kdyz se tady cupuji soudobe filmove pokusy o pohadku, tez se pridam. Odhlednu-li od plochosti scenaru, nejvice ze vseho mi v nich vadi mluva - nespisovna, se stredoceskym narecim znejici misty az vulgarne - ti mladi (ne)herci proste neumi mluvit. Jak se mam vzit do atmosfery, kdyz pouzivaji moderni vyrazivo, navic prakticky k nerozeznani od toho jake se na nas vali z tv a stupidnich radii? Ve srovnani se zde zminovanymi "klasikami" se ty nove nedaji poslouchat. brrrrr. takze pro kolegu Lamanai, ktery se chysta na Hezkou Ceskou pohadku - dejte si zalezet na reci !!!

[41] Vložil(a): wook, 2004-05-18, 15:54 Solo | MuteČtenáři: ---

to all: A co Perimbaba? Zabudli ste na nu? Urcite by som ju zaradil do TOP10.

to pixy: Ozaj, co takto urobit hlasovanie o najoblubenejsiu rozpravku? ;-)

[42] Vložil(a): Vesničan [web], 2004-05-18, 15:57 Solo | MuteČtenáři: ---

Já bych se vrátil ještě k té Ronje. Vesničanka si před chvílí vzpomněla, že existují dvě české mutace. Jedna před- a druhá polistopadová (zřejmě pro komerční televizi, či z důvodů obnovených práv, těžko říci). A ta pozdější verze je výrazně jiná. Třeba "cococopak to děláš, popotvůrko" tam vůbec není. A pohádka ztratila celkově vtip, čímž se stala horší.

[43] Vložil(a): Patrik, 2004-05-18, 16:11 Solo | MuteČtenáři: ---

Nesmrtelné hlášky v pohádkách se velmi často přenáší do našeho života...a každý kdo ji uslyší, si vzpomene...a pozná ji.

"Já že jsem tajtrdlík?"
"Za prvý nevím co to je a za druhý mě to uráží!"
____

"Princ a trhan, jsou jeden!"
"Dva!"
"Prince si vzít nechce, protože miluje trhana."
____

"Anče, Kubo, hajnej, ke mně!"
"To zelí je moc kyselý a ta bramoračka moc bramborová!"
____

"Zahradníku, zavaž mi střevíc!"

...poznáte?

[44] Vložil(a): pixy [web], 2004-05-18, 16:33 Solo | MuteČtenáři: ---

ad [42] > To je nový dabing Novy, ne? Nova, než by ČT zaplatila za hotový kvalitní dabing, tak si to radší rychlokvašně předabuje sama a je to obbvykle hrůza xblití.

ad [41] > No vidíš - je vidět, že jsi Slovák. Perinbaba (a Přezůvky štěstí, myslím, že slovensky se to jmenuje taky tak) jsou na mě moc temné a málo pohádkové. Rozhodně by se do mé Top10 (a asi ani do Top20) nedostaly. Mě to víc připomíná třeba Tisíročnú včelu (kterou mám ale moc rád), než libovolnou českou pohádku. Nebo Pehavý Max a strašidlá, to je taky takové. Prostě mi to už nesedne...

A žádný žebříček se mi moc dělat nechce - sám bych nevěděl, jak podělit o první dvě místa Šíleně smutnou a Tři oříšky... To záleží obvykle na náladě.

P. S.: Prosím, ať vás nikoho ani nenapadne sem okamžitě začít psát své žebříčky popularity pohádek a seznamy oblíbených filmů. To si nechte pro sebe. Díky.

[45] Vložil(a): Roman [web], 2004-05-18, 16:42 Solo | MuteČtenáři: ---

zeby Galoše Šťastia? ale to nie su prezuvky ale čižmy.. to su take vysoke boty az pod kolena..

[46] Vložil(a): Mormegil [web], 2004-05-18, 17:10 Solo | MuteČtenáři: ---

[43] _kyselo_ je moc kyselý!
A ještě:
Princové jsou tři, princezny dvě.
A trůn je jeden.
Nepleť do toho trůn!
Musím! Jde přece o trůn!

[47] Vložil(a): Zázračný Element, 2004-05-18, 19:13 Solo | MuteČtenáři: ---

Jó kéžby někdo dneska natočil něco jako S tebou mě baví svět, nebo ty polepšovny a verlibí stoličky...
Alé u filmů je to jiné - tam i zahraničí má krásné exempláře - z těch nejnovějších Strach a chvění, ztraceno v překladu, Oko, atd atp ;) ale i klasiky jako některé westerny, nebo filmuý jako rainman, atd atd
...ale to jsem trochu mimo, že?

[48] Vložil(a): Zázračný Element, 2004-05-18, 19:16 Solo | MuteČtenáři: ---

ehm "verlybí"
a co kreslené? Krteček, A je to, Bolek i Lolek, Reksio, Štaflík a špagetka, a mnoho mnoho jiných...

[49] Vložil(a): JAn [web], 2004-05-18, 19:41 Solo | MuteČtenáři: ---

Nejhorší nejsou ani princezny ze mlejna, ale už je to příliš uječený - toho čertíka si mohli odpustit. je sice roztomilej, ale po 10 minutách z něj bolí hlava... (kdo někdy strávil víkend s 10 děckama 9-12 let, ví, o čem mluvím)

[50] Vložil(a): Bochi [web], 2004-05-18, 21:18 Solo | MuteČtenáři: ---

[48] ehm, kdyz uz, tak "velrybi", ne? :-)

Jinak diky Pixy za skvely clanek a bezvadne komentare, taly jsem si pekne zavzpominal. A temer se vsim zde recenym souhlasim. Chybi mi pohodovost a nadherna poeticnoust jak klasickych ceskych pohadek 60.-70. let, tak i filmy a serialy typu Na samote u lesa, Vesnicko ma strediskova, S tebou me bavi svet, jiz zminene Jak dostat... a Jak vytrhnout..., Za trnkovym kerem apod., a stejne tak i "prazdninove" filmy a serialy s detskymi hrdiny a skvelymi dospelymi herci. To se proste neochodi.

[51] Vložil(a): Arthur Dent [web], 2004-05-18, 23:30 Solo | MuteČtenáři: ---

ad [38] Ty syté barvy u starých filmů jsou dány technologií (Technicolor)

Jinak: Ronju dceru loupežníka jsem neviděl, matně si pamatuju na jinej švédskej seriál, kterej dávali někdy v roce 1976 - 1978 (ještě jsem nechodil do školy...) Bylo to o nějakém chlapečkovi, co byl děsnej uličník a pamatuju si jen to, že jednou házel doktorovi na barák kameny a pak si strčil hlavu do kýble a nemoh ji vytáhnout ven a k tomu doktorovi musel... Jo a bydlel u strýčka, víc si ale nepamatuju...

Ad moderní pohádky: Taky vám připadá "Princezna ze mlejna" uječená? Hodně křiku, řevu, výskání a jekotu? Zkrátka taková příliš "akční"?

Samosebou, zlo musí být potrestáno, ale snad u toho není třeba tolik řvát :)

[52] Vložil(a): dgx [web], 2004-05-19, 00:57 Solo | MuteČtenáři: ---

Důvod, proč slovenská pohádka Perinbaba připomíná Tisicročnou včelu, a je podobně temná jako Pehavý Max a strašidlá je prostý - vše je dílem Juraje Jakubiska. On je velmi vizuálně zdatný tvůrce, proto jeho filmy mají společný (a dle mého perfektní) rukopis.

Ještě pikoška k Pehavému Maxovi (známé též jako "Teta") - věřili byste, že jedním ze spoluautorů je i Dietl?

[53] Vložil(a): Erix, 2004-05-19, 02:14 Solo | MuteČtenáři: ---

jeste pridam pohadku Vecernice. Taky jedna z oblibenych! ;-)

[54] Vložil(a): mardon, 2004-05-19, 07:48 Solo | MuteČtenáři: ---

Já bych ještě doplnila, že se to v podtatě týká i animovaných večerníčků. Není nad klasiku: Víla Amálka, Křemílek a Vochomůrka, Rumcajs....

Občas jsem se dětmi dívala na FoxKids a nevěřila těm úžasnostem co tam běží. Nejvíce mě tam vyděsil příběh kdy nějaká postavička tam se smíchem upalovala svého protivníka.

Moje nejoblíbenější hláška je z pohádky jiného ražení, teď si nemohu vzpomenout na název ,ale je to francouzská komedie s Louis de Funem a Anne Girardotovou (doufam , ze jsem to moc nezkomolila) jako manžely v roztržce a oba kandidují na starostu obce. Volební projev Louis de Funese zni:

Muj program ve trech bodech:
1. plna zamestnanost
2. plna zamestnanost
3. plna zamestnanost

[55] Vložil(a): Zbyněk, 2004-05-19, 07:50 Solo | MuteČtenáři: ---

[51] ten švédský seriál, nebyl náhodou Bela a Sebastián?

[56] Vložil(a): Zbyněk, 2004-05-19, 07:56 Solo | MuteČtenáři: ---

Úplně OT:
Když jsme u těch večerníčků. Nepamatuje si někdo na večerníček, který běžel někdy v 70. letech byl tuším z NDR, animovaný se skřítky (trpaslíky) a byla v něm taková hezká melodie? Když jsem viděl "Pražskou pětku" tak písnička "Skřítku, milý skřítku" mi tento večerníček připomněla.

[57] Vložil(a): mardon, 2004-05-19, 08:01 Solo | MuteČtenáři: ---

to [56]
nazev si nepamatuji jen si pamatuji, ze ta holcicka se jmenovala Skrolan (pisu jak jsem to slysela). Nebyl to nahodou film?

[58] Vložil(a): MarS [web], 2004-05-19, 08:44 Solo | MuteČtenáři: ---

[57] Nevim to jistě, ale nebyla Skrolan ve švédském seriálu? Děti z Bullerbynu?

"Strýčku Wassermane, ty jsi ale hloupý!"

[59] Vložil(a): Lamanai, 2004-05-19, 08:57 Solo | MuteČtenáři: ---

[40] Petře, dáme si záležet. Kéž bychom se vtipem a hravostí alespoň trošinku přiblížili pánům Werichovi a Svěrákovi.

[47] Z těch zahraničních filmů se mi teď vybavuje například film Bosé nohy v parku (ale Redford se obecně vyskytuje v pěkných kouscích), nedávno mne nadchl film Harold a Maude (velmi doporučuji), ale je celá řada pěkných filmů například s Jackem Lemmonem. Nebo Vykoupení z věznice Shawshank... ale to je na samostatný blog :-))

[60] Vložil(a): Blanka, 2004-05-19, 09:27 Solo | MuteČtenáři: ---

[55] Bella a Sebastian bol francúzsky seriál nakrútený podľa spisovateľky Cecile Aubry a bol o priateľstve malého chlapca so psom. Jeho pokračovania boli Sebastian medzi ľuďmi a Sebastian a Mary Morgan a ČT všetky tri reprízovala pred 6 rokmi.

Veľmi pekný seriál je aj Emil z Lonnebergy, je natočený podľa Astrid Lindgrenovej.

[61] Vložil(a): strejceknimra, 2004-05-19, 12:04 Solo | MuteČtenáři: ---

54 - Jeden hot a druhý čehý - souhlas, pěkný film, na který se dá koukat několikrát:-)

A jinak z českých pohádek mě napadl ještě horor zvaný Sedmero krkavců - podle Boženy Němcové to natočil snad Karel Kachyňa nebo Jaromil Jireš? Není to sice vůbec milá česká pohádka, ale přesto je to mistrné dílo.

[62] Vložil(a): Zázračný Element, 2004-05-19, 13:18 Solo | MuteČtenáři: ---

[49] -> JAn: No ještě štěstí, že čeština není moje mateřština - to by mně polila horká-studená :)

[63] Vložil(a): noname, 2004-05-19, 13:27 Solo | MuteČtenáři: ---

mimochodem - každou neděli okolo jedné je úžasný seriál o historii české filmové animace Mistři animovaného filmu ( http://365dni.sms.cz/televize_info2.php?id=2477087&datum=1085263200), všechny recenzované filmy tam jsou celé, je k tomu historie vzniku, něco o autorech atd. Úžasně uvádí Míla Táborský. Doporučuji.

[64] Vložil(a): Vita/Marabu, 2004-05-19, 14:51 Solo | MuteČtenáři: ---

[51] mozna je to jinou technologii - na druhou stranu je to tez jedna z veci o ktere si myslim ze prispely k te pohadkovosti. Proti dnesnim bledulim je to jak nebe a dudy.

[65] Vložil(a): pixy [web], 2004-05-19, 15:11 Solo | MuteČtenáři: ---

ad [64] > O hnusu jménem digitální kamera, rozpoznatelném od klasické filmové techniky na první pohled, ani nemluvě... Já vím, film je drahý - ale ten nebetyčný rozdíl stojí za to...

[66] Vložil(a): Roman [web], 2004-05-19, 19:27 Solo | MuteČtenáři: ---

[65] Co sa tyka digitalnej kamery. Ak mas moznost skus si pozriet Fantom Pariza od Pitofa.. (Depardieu v jednej z hlavnych roli) to je tocene digitalnou kamerou a podla mojho skromneho nazoru je to vizualne neskutocne premakany film. Inak ale samozrejme uznavam ze stare rozpravky mali nadherne farby, len si nemyslim ze dnesnemu vyblitemu obrazu je na vine je digitalna alebo ina technologia filmu, podla mna si skor s tym ti filmari nedavaju tolko prace.

[67] Vložil(a): Nash, 2004-05-20, 00:32 Solo | MuteČtenáři: ---

Hodne moc temna byla pohadka Devate srdce (tusim, ze taky od slovenskyho rezisera). Muzu rict, ze jsem ji videla, kdyz mi bylo asi 12 a dodneska z toho mam zachvaty hruzy. Docela drsny...

[68] Vložil(a): pixy [web], 2004-05-20, 01:10 Solo | MuteČtenáři: ---

Jojo, to je hororář Juraj Herz... (btw, původem Slovák :)

Stejně tak je jeho Panna a netvor, podobná to pediatricko-traumatologická libůstka... a i ty "Galoše šťastia" (Přezůvky štěstí) ostatně dělal Herz...

A taky Spalovač mrtvol, Morgiana, Petrolejové lampy nebo Upír z Ferratu...

[69] Vložil(a): Erik, 2004-05-20, 02:56 Solo | MuteČtenáři: ---

[54] k tem animovanym filmum. Ziju ted nejakej cas na druhem konci sveta. Co tady poustej za HUMUSY, to je fakt sila!!!
Vytvarne je to vice nez slabe (vzor japonskych animovanych del - Pikachu a pod) a o animaci se skoro neda hovorit. BIDA, BIDA, SED, SED!
Jsem nesmirne vdecny, ze jsem mohl vyrust na Krteckovi, Rakosnickovi, Kremilcich a Vochomurcich, Maxipsech...
Ted ovsem nemam na mysli Simpsnovi, pripadne South Park. Vytvarne to taky neni nic, ale u techto veci jde o neco jinyho. Nehlede na to, ze to neni urceno detem, ze ;-)

[70] Vložil(a): dgx [web], 2004-05-20, 06:31 Solo | MuteČtenáři: ---

[65], [66] Není digitální kamera jako digitální kamera.

Hnusného obrazu se dosáhne pomocí klasické digitální kamery, která natáčí v systému PAL. Barvy jsou vyblité, na plátně vidíte zubaté hrany, a celkově to nepůsobí jako film, ale spíš televizní inscenace. (takto byly točeny Nevěrné hry, Anděl exit, ...)

Naopak Pitofův Fantom Paříže byl natáčen HDTV digitální kamerou, což je diametrálně odlišné zařízení. Obraz je od klasického filmu prakticky nerozeznatelný. Z české produkce byl takto natočen například film Děvčátko.

 

A teď k penízkům, aneb kdy se digitál vyplatí:

Pokud se natačí obyčejnou digitální kamerou, ušetří se především za štáb, povolení a podobně. Při použití této kamery totiž není třeba scény speciálně osvětlovat (to ušetří neskutečně času a peněz), tím pádem lze točit kdekoliv, hned, a třeba rovnou naostro (pak se nemusí řešit ani žádné povolení).

Ovšem tohle platí jen pro onu obyč. digitální kameru (PAL). V případě HDTV je třeba svítit jako u klasické kamery.

Oba druhy digitálních kamer samozřejmě šetří peníze za filmový materiál, režisér má větší kontrolu nad dílem, protože může více experimentovat a záběry opakovat třeba donekonečna :-)

Další výhoda je zřejmá - celý film lze zpracovat počítačem, upravit barevnost dle libosti, použít různé filtry, atd...

Takže až dosud přináší HDTV kamera samé výhody, PAL kamery sice ještě větší, ale jsou vykoupeny mizernou kvalitou obrazu. Je tu ale jeden problém!

Přepis digitálního záznamu na filmový pás je neskutečně drahý proces (řádově miliony korun). Takže většina ušetřeného rozpočtu tady vezme za své.

takže asi tak.... ufff.... no trošku jsem se rozepsal, co?

[71] Vložil(a): Roman [web], 2004-05-20, 11:32 Solo | MuteČtenáři: ---

[70] neva, dik ;-)

[72] Vložil(a): Vesničan, 2004-05-20, 14:45 Solo | MuteČtenáři: ---

[56] Skřítek se jmenuje Sandmann a je postavičkou, uvádějící večerníčkové pohádky stejně tak, jako váš Večerníček. Na začátku přijede nějakým vozítem a na konci vysype z pytlíčku písek, který dětem nalétá do očí, které si děti začnou mnout a posléze usnou. A mezitím je pohádka. Každý den jiná. V neděli jsou příběhy paní Lišky a paní Straky. Sandmann je velmi starý skřítek, jehož pískem vysvětlovaly maminky dětem večerní pálení unavených očí. Jeho televizní podoba je stará přibližně stejně jako náš Večerníček. V NDR to býval svého času úžasný fenomén. V dnešní době je k vidění na stanici "mdr".

[73] Vložil(a): Tomka, 2004-05-20, 14:54 Solo | MuteČtenáři: ---

Iba jedna oprava:

„V české verzi se (naštěstí) od prince nehnou, jejich osobní prožitky a soukromí není nepodstatné, stejně jako zas tak nezáleží na tom, kdo jsou, kde se vzali a kam půjdou potom."

V tejto vete mal pixy zjavne na mysli „...není podstatné...”, prípadne „...je nepodstatné...”, nech ma opraví, ak som sa sekol...

Inak má asi pravdu, hoci by som ešte dodal: k českým rozprávkam majú asi celkom blízko aj rozprávky maďarské (na nich som vyrastal), hoci by som medzi ne rovnítko asi predsa len nedal... - škoda tej jazykovej bariéry medzi slovanskýmy jazykmi a maďarčinou.

[74] Vložil(a): Jurášek, 2004-05-20, 19:40 Solo | MuteČtenáři: ---

Mé milé děti:), hned od začátku mi všichni mluvíte z duše, takže jsem si příspěvky zatím nečetl až do konce (pardon), také proto, že za chvíli začíná Princ a Večernice!!!:)))
Takže to zkrátím: Prakticky se vším, co bylo vyjmenováno na hlavní stránce souhlasím. Bohužel se pohádky a ostatní filmy dnes vyrábějí pro peníze, a ne pro lidi, čímž se kolem sebe furt ohání patvůrce pohádek Troška (i když první Princezna ze mlejna se mi moc líbí, protože oba hlavní hrdinové jsou krásní a děj je taky moc pěkný. Dvojku jsem zhasnul po pěti minutách, protože je to jenom debilní honička, stejně jako jeho ostatní pohádkové pokusy). Právě nekvalita současných pohádek se podle mě skládá ze dvou hlavních okruhů viníků:
1.Nejsou tvůrci, kteří by napsali nebo upravili pohádku, která nepostrádá myšlenku, děj, moudrý vtip-tohle je u českých pohádek snad to nejdůležitější!, klasický souboj dobra se zlem, pěknou hudbu a písničky, atd...
2. Nejsou herci: snad každý z dřívějších herců měl svůj osobitý vzhled (dneska je každý herec svalnatý chlap s neodolatelnou bradkou nebo účesem, dříve byl princ prostě hezký chlap s "dětsky hravým" obličejem, totéž u princezen), osobitý herecký výkon, který byl nezaměnitelný, své proslovy a glosy, nezaměnitelný hlas.
A česká pohádka má být pro všechny generace a ne aby se jim smály pětileté děti, které z nich za pár let vyrostou. A také vždy hraje důležitou roli krásná nezaměnitelná česká krajina.
Z poslední doby se mi líbí opravdu jen Princezna ze mlejna I a Lotrando a Zubejda. Jinak bych také kromě filmových pohádek vyzdvihl ty televizní, např: Což takhle svatba, princi, At priletí čáp, královno, Princové jsou na draka, Koloběžka první, atd atd atd...
Dobrou noc, děti!!

[75] Vložil(a): LeBuzna, 2004-05-21, 13:05 Solo | MuteČtenáři: ---

Je to jednoduchý, protože v 80. a 70. letech nemohli nekteří filmaři pracovat oficiálně na "velkých" filmech a tak dělali na pohádkách.

[76] Vložil(a): yenda, 2004-05-28, 17:51 Solo | MuteČtenáři: ---

No mně osobně se stýská po animovaném seriálu od dráčkovi Soptíkovi a jeho otci Dejmalovi. Výkřik "A budu požárníkem" si budu pamatovat asi do konce života :). Ale seriál to byl snad rumunský, či kýho výra.

[77] Vložil(a): Strýček Havran, 2004-06-02, 02:32 Solo | MuteČtenáři: ---

Ahoj lidi! Neviděli jste někdo náhodou tu studiovou pohádku s Ondřejem Vetchým, jemnovalo se to nějak jako "jak princ šťastný zachránil princezu Bědu" ...teda takhle se to určitě nejmenovalo, ale berte to čistě informačně. Prostě úplně nejlepší pohádka, co jsem kdy viděl. Viděl jsem to jenom jednou, ale byly tam tak dokonalý hlášky, že si je pamatuju dotěď.
Jako třeb: "Vy tady nemáte šaška?-Co je to šaška?Takový ten veselý mužík?-No, ano, to je šaška!" nebo závěrečná věta: "Tak nezlob, Mařenko, Honzíku, Pepíku...i ty, Brute". Já u toho normálně řval jako kráva :-)
BTW Ronja byla fakt super...Pamatuju si ještě ty trolly šediváky...byli fakt strašidelní!

[78] Vložil(a): Strýček Havran, 2004-06-02, 02:55 Solo | MuteČtenáři: ---

Jo a ještě jsem si vzpomněl na Deváté srdce, to byla fakt brutalni deprese. Vytvarnou stranku k tomu delali Eva a Jan Švankmajerovi a bylo to pro dítě jako fakt dost nervák. Dodneška z toho nemám dobrej pocit...Pamatuju si, že když jsme na tom byli v kině se školou (teda to už je dááávno), tak tam i někteří jedinci brečeli strachy. No a panna a netvor jsem jako harant málem nerozdejchal. Takže s tou pohodovostí to taky není úplně pravada. Jinak miluju Hrátky s čertem. Nejlepší hlody tam má podle mě Kačena.

[79] Vložil(a): Pavel, 2004-06-02, 14:33 Solo | MuteČtenáři: ---

Neliší se hlavně tím, že tam hrají nám známí herci a že jsi každou viděl už jako dítě několikrát? ;-)

[80] Vložil(a): Rachotilko, 2004-09-01, 13:11 Solo | MuteČtenáři: ---

V tej najlepsej voli chcem poopravit autora clanku, ze "Tri orisky ..." ma svoju predlohu v rozpravke "Tri holubky" zo zbierky rozpravok, ktoru pred 170 rokmi zozbieral Dobsinsky.

Ale inak suhlasim, medzi ceskymi sa slovenskymi rozpravkami su rozdiely, ceske su viac posadene do reality a vacsiu ulohu tam hra pospolitost, v slovenske su ovela viac mytologicke.

[81] Vložil(a): Rachotilko, 2004-09-01, 13:17 Solo | MuteČtenáři: ---

Este dodam, ze v aj slovenskych baladach a piesnach clovek pocuje iba o tom, ako "lezi baca dorubany" a "sablami ho rubali" a "synu synu, kto ta rubal". Akosi viac je tam romantizujucej osudovej tragedie, ktora sa vsak nakoniec dobre skonci.

[82] Vložil(a): Rainia, 2004-09-28, 22:53 Solo | MuteČtenáři: ---

RONJA - je to kouzelná pohádka, kterou napsala Astrid Lindgrenová... Clelým názvem Ronja dcera loupežníka... je to o dvou loupežnických rodech žijcích v rozpůleném hradu... Ta dívka najde ovšem jednu zapomenutou cestu do druhé půlky, po čase se zamiluje do chlapce z druhého rodu.... miluji tu pohádku, děda ji měl na videu a nedávno jí dávali v televizi....

[83] Vložil(a): anděl, 2004-11-26, 20:40 Solo | MuteČtenáři: ---

Taktéž jedu na vlně nostalgie(Návštěvníci, Létající Čestmír, Čáryfuk,...) a po dvou letech úsilí jsem stáhl výše zmiňovanou pohádku Ronja Rovardotter, bohužel v původním znění bez titulků. Prosím proto, zda někdo o nějakých titulcích neví, klidně v angličtině, němčině, španělštině nebo francouzštině. Díky moc.

[84] Vložil(a): Chicky, 2004-11-26, 22:35 Solo | MuteČtenáři: ---

:-)souhlasim se vsemi vyse uvedenymi prispevky!!!! Vyrostla jsem na krasnych klasickych ceskych a slovenskych pohadkach a muj nazor je,ze zabava konci u Princezny ze mlejna:-(.Zkuste si to poslechnout,kdyz jste v jine mistnosti a nesledujete obraz-zacne vam to lezt na nervy,protoze neni slyset zadne rozumne dialogy jenom nedefinovatelne zvuky,jeceni apod.:-(.Taky mi je zahadou,proc si vsichni radoby reziseri mysli,ze k uspechu jejich"veledila"je potreba notna davka vybuchu a pripitomelych komentaru postav ke vsemu,pritom by daleko vic zapusobil jednoduchy mily humor a nekdy i docela obycejne ticho:-(.
Ziju v cizine a o Vanocich mam "vanoce"prave ze starych dobrych pohadek a ty nove ujecene nemusim.Nemyslim,ze je v tom pouze nejaka sentimentalita,na pohadkach a pohadkovych knizkach jsem vyrostla a tak vim,ze (mnohdy)proste plati,ze v jednoduchosti je krasa.Jinak mam rada s Certy nejsou zerty.
(Lucifer kopne do spiciho certa:"Vstavej! Cert nikdy nespi!!!!)
Mimochodem:videl nekdo-myslim norsky(?)serial Nonni und Manni? Nebyla to sice pohadka,ale libilo se mi to;bezelo to nekdy 1989-90 na ZDF.
Zna nekdo Carodejovy pohadky od de la Camary? Hrdinny lev,Demantove slzy,Moc kouzla lasky...
Jsou to nadherne a neotrele pribehy;nechapu,proc se neco takoveho taky nekdy nenatoci!Vybornych pohadkovych knih a pribehu jsou prece stovky!

[85] Vložil(a): Lisa, 2004-12-18, 00:20 Solo | MuteČtenáři: ---

Já osobně Ronju zbožňuju. Ten film má prostě svoji atmosféru. A nevím proč - tak nějak jsem na něj měla našlápnuto o letošních vánocích - ale asi si budu muset nechat zajít chuť, protože program jsem postudovala podrobně, ale po loupežníkovic dcerce ani vidu ani slechu. Zdá se že programovým ředitelům veškerých televizí došla inspirace ...a fantazie (asi tak před deseti lety). A i když jsem nenapravitelný romantik, Pyšná princezna popadesáté už mě prostě nedojme.

[86] Vložil(a): wake, 2004-12-18, 10:15 Solo | MuteČtenáři: ---

ronja: do tej sem byl zamilovanej ;)
svankmajerovi: z jejich tvorby proti detem bych rad zminil dilko "neco z alenky", neb dle meho soudu spravne vystihli psychedelickou podstatu literarni predlohy a velmi puvabnym zpusobem ji prenesli na filmove platno. rekla alenka.

[87] Vložil(a): the best u are [web], 2005-09-01, 20:10 Solo | MuteČtenáři: ---

Good blog


Váš názor

Přidat nový komentář

Váš komentář

Přidávání komentářů k tomuto příspěvku již bylo ukončeno.

Chcete-li autorovi přesto sdělit nějakou podstatnou informaci, která se příspěvku týká, kontaktujte jej e-mailem.



 RSS 0.9x  Export  RDF  Export  RSS 0.9x  Komentáře  TXT  Komentáře  XHTML 1.0  Validate  W3C  CSS 2.1  Em-web  Resizable  W4D  90% dogmatic

Vygenerováno: [stránka generována dynamicky]