TOPlist

Pixylophone - komentáře

Komentáře (od nejstarších po nejnovější)

Komentáře k příspěvku Dav českých cyklistů se rozšiřuje o nové členy


[1] Vložil(a): Lukáš 'Spike' Polívka, 2005-06-28, 21:44 Solo | MuteČtenáři:  - -

A co vlastně potřebuješ vědět? Já jsem na kole také nikdy moc nejezdil, ale nějak mě nenapadá, jaké informace mi vlastně chybí.

[2] Vložil(a): mirrda, 2005-06-28, 21:45 Solo | MuteČtenáři:  + + +

Žádnou příručku, nebo tak něco, neznám, ale jsem ochoten ti trochu helfnout na ICQ.

#324914950

Už jsem ti tam psal.

[3] Vložil(a): jirka [web], 2005-06-28, 21:45 Solo | MuteČtenáři: ---

Zajimave, dalsi podobny pripad. Ja jsem takhle zacinal predloni (po cca 15 letech). Celkem rychle se na to da zvyknout (po prvnich 100-200 kilometrech - to neni tak moc, jak by to mohlo vypadat). Takze drzim palce.
Ale ke kolum Author se dodava docela pekny cesky navod, ne (takova knizecka, kde je napsano seriove cislo kola - jsou tam i uzitecnejsi informace)?

[4] Vložil(a): Lukáš 'Spike' Polívka, 2005-06-28, 21:48 Solo | MuteČtenáři:  - - -

Myslíš takové ty věci jako v jaké výšce bys měl mít sedlo, jak velký rám, že bys měl šlapat špičkami a brzdit oběma brzdami...? (Mimochodem, diskové brzdy mi přijdou jako takový módní výstřelek, slyšel jsem, že se to hodně rychle umastí a pak jako bys neměl brzdy. ^_^ Tretry jsou podle mě docela nepraktické, raději mám takové ty „košíčky/zarážky“ na šlapkách.)

[5] Vložil(a): Misha, 2005-06-28, 22:28 Solo | MuteČtenáři:  + + +

ono to není složité, vzhledem k tomu, že kola už vybrané a koupené máte, tak pro samotnou jízdu stačí dodržovat pár jednoduchých rad:

- kolo si nechej seřídit někde u odborníka, dáš za to pár korun a jednou za rok před sezónou to bohatě stačí. Bez zkušeností si to svépomocí nenastavíš tak dobře a všelijaké skřípání a vzrání tě bude štvát.

- pokud počítáš, že budete jezit hlavně po asfaltu, nafoukej si dobře kola, pokud bude většina cest v terénu, úplně "naplno" to nafoukat není třeba. Když se ti po asfaltu pojede těžce, vždycky můžeš přifouknout.

- sedlo si dej tak, aby se ti jelo pohodlně. Při zastavení bys z něj měl bez problémů dosáhnout nohou na zem, příliš nízko zase není moc dobé na záda.

- s řídítkama není třeba hýbat, pokud nemáš extrémně nízkou nebo extrémně vysokou postavu, tak ti bude standardní nastavení vyhovovat.

- když někam pojedeš, i když jen kousek, vždycky měj s sebou trochu vody, hustilku, náhradní duši a páčky na výměnu té duše. Ideálně to dát do brašničky pod sedlo a mít to tam nafurt. Při delších výletech se hodí i univerzální klíč na všemožné dotahování, v cykloshopech ti nějaké vhodné nářadíčko poradí, a malá krabička s lepením se taky neztratí. Pokud hrozí návrat za tmy, tak určitě světlo a zadní blikačku.

- kupovat si na rekreační ježdění speciální oblečení pro začátek není třeba, šortky a tričko jsou OK. K zahození ale není funkční prádlo, např z Moiry, dobře to odvádí pot a je to ideální vlastne pro jakoukoli sportovní aktivitu, takže se to užije nejen na kole. Později je možné si pořídit cyklokalhoty a dres, pokud se bude jezdit víc.

- Helma je samozřejmost, sluneční brýle skoro samozřejmost - mouchy a komáři v očích jsou svině :)

- Ze začátku si vyberte trasu, která má málo kopců. Kilometry budou rychle přibývat a člověk bude mít z ježdění dobrý pocit. Dělám to tak vždycky zjara, na rozježdění dělám výlety do nedalekého Polska, které se vyznačuje absencí kopců. Je dobré si stanovit nějaké místo jako cíl a občerstvovačku a zpátky se nevracet stejnou cestou, ať to není monotónní. Taky je dobré jezdit nějaký okruh, ze kterého je možné kdykoli odbočit z hlavní trasy a vrátit se zpět, když třeba příjde špatné počasí.
Ze začátku bude zadek trochu bolet, ale svaly si za pár desítek kilometrů zvyknou a šlapání se stane přirozeností.

- určitě nejezdit po rušných silnicích, příroda je určitě lepší, a to nejen pro začátečníky. Vybrat si nějakou cyklotrasu nebude problém, map a průvodců je nejen na webu dost a dost. Není od věci jezdit ze začátku tam, kde je cyklistů více, při nehodě nebo bloudění můžou pomoct.

- jezit pro dobrý pocit, pohodu a radost. Mouchy se během chvilky vychytají a pak se stane kolo samozřejmou součástí života :)

[6] Vložil(a): beda, 2005-06-28, 22:40 Solo | MuteČtenáři: ---

[5] Nezbývá, než souhlasit s vyčerpávající odpovědí. Jediné co bych doporučil jsou cyklokalhoty. Není to velká investice a opravdu se vyplatí. Sportu zdar :-)

[7] Vložil(a): staryosel, 2005-06-28, 22:41 Solo | MuteČtenáři:  + +

Co mě tak napadá pro úplné začátečníky:

1. Hlemu nastavit tak, aby dobře seděla, netlačila, nesjížděla ani do očí ani na krk, pásek nesmí škrtit. S vousiskama je to, obzvlášť v létě, celkem pruda. Od jiste doby beru helmu i na 200m přejezdy.

2. Sedlo nastavit zhruba do výše pasu, tak aby jezdec mohl pohodlně dosáhnout na zem při rozjíždění a zastavování.

3. Ke šlapání snad není co dodat bez nainstalovaných klipsen (pro obyč boty) či nášlapů (pro tretry) nevím o žádné fintě.

4. Převody používat malé kolo (tác) vpředu a velké vzadu do kopcu a vica versa po rovinách. Kromě toho, že kombinace velké-velké eventuelně malé-malé postrádá smysl, dost při nich trpí řetěz, poněvadž nevede rovně.

5. Brzda se používá převážně zadní a stejně jako v autě spojitě (ne zapnuto/vypnuto ;-)). Zablokování brzd může vyústit v nepříjemný držkopád. Přední je dobrá na při nutnosti rychle zabrzdit.

6. Při jízdě se vyhýbat písku, šotolině a podobným lahůdkám, kolo se na nich chová nevyzpytatelně, pravděpodobnost pádu se rapidně zvyšuje.

7. Jezdit radši pomaleji, s dostatečným odstupem od ostatních účastníků provozu, po komunikacích s hustším provozem v řadě za sebou.

[8] Vložil(a): noname, 2005-06-28, 22:47 Solo | MuteČtenáři:  +

[4] záleží co jezdíte - když byste jel downhill s běžnými brzdami, tak se zabijete po pár metrech - tam se vám uvaří brzdy ani nevíte.
Tretry - cvičený člověk dokáže vyndat při pádu nohu ze šlapky, jako by ji neměl přichycenou, což na košíčkách nejde nikdy. Ale nezkušenému a laikovi rozhodně doporučuji alespoň košíčky - člověk pak vlastně tahá šlapku i při pohybu nohy vzhůru, což je bez toho zcela zahozená energie.
IMHO pixy nepotřebuje návod jak šlapat - asi chceš vědět jak nastavit to či ono - problém je, že u dnešní kol s 21 a více převody je pro běžného člověka téměř nemožné přehazovačku přenastavit. Vydrží ti ale alespoň rok až tři a pak ti to nějaký kamarád či kdokoliv zkušený na koho na pouti narazíš za pivo nastaví. Brzdy ti také asi vydrží dost dlouho. Narovnávat kolo snad potřebovat nebudeš, baterii v baterce vyměnit dokážeš. Duše je trochu složitější - potřebuješ na to nářadí - součást všech běžných kitů na kolo, kde jsou i klíče všech potřebných velikostí - jsou to takové dvě (vetšinou umělohmotné a modré) pacičky, kterými zajedeš mezi ráfek a pneumatiku, jednu necháš na místě, druhou obkroužíš. Jo samozřejmě kolo musíš předtím vyndat. Zalepení duše pochopíš, u toho je malinkatý návůdek (očistit, obrousit, oblemcat, olepit). Jo a samozřejmě když máš nové kolo a předpokládám že budeš jezdit i na cestách - rozhodně nezapomeň na povinnou výbavu - odrazky a světílka a rozhodně doporučuji helmu - v budoucnu budeš vzorem pro své dítě, i teď ti ale může zachránit život (mám bohužel pár známých - mrtvých či zmrzačených, co by dost možná s helmou přežili, a nedělali blbosti - prostě třeba jim uklouzlo kolo na škváře či je auto odtlačilo do příkopu a oni narazili na kámen).
Doporučuji také zakoupení cyklistické mapy okolí - dobré na nich je, že je vidět profil tratě a ženě (sobě) nezhnusíš jízdu tím, že vyjedeš na nějakou krátkou trasu podle normální mapy, kde ale za 10 kilometrů budeš plivat krev, kolo odložíš a zpátky pojedeš stopem. ;-)

[9] Vložil(a): staryosel, 2005-06-28, 22:47 Solo | MuteČtenáři: ---

Tak jsme se s Mishou pěkně doplnili

Ad helma:
Doporučuji nějakou kvalitnější (neberte to prosím jako reklamu, například na značku KED mám dobré reference), vyzkoušet jak sedí a jak bytelně a blbuvzdorně vypadá nastavování.

Po shlédnutí několika "vosích tanců" u krajnice bych rovněž doporučil helmu vybavenou textilními síťkami v čelních větracích otvorech.

[10] Vložil(a): noname, 2005-06-28, 22:55 Solo | MuteČtenáři:  + +

vidím, že už tu podobně radí i všichni ostatní - ještě pár rad k řazení - brzy poznáš, že máš nějakou svou nejlepší rychlost šlapání nohama - řazením se ji snaž udržovat stále stejnou, tj. budeš li šlapat stejně rychle, tak samozřejmě do kopečka na velký převod pojedeš pomaleji a po rovině na velký převod rychle, ale nebudeš se moc unavovat. Hlavně se snaž vždy vše vyjet - sesedání z kola tě ve finále unaví více, než když pojedeš pomalinku na největší převod.
Snaž se vždy mít kola nastavena tak nějak rozumně - tj. ne obě velká kola nebo obě malá.
NIKDY neřaď v zátahu - tím můžeš rozhasit převody, vylámat zoubky, přetrhnout řetěz atd. Když jedeš do kopce, tak si přeřaď dostatečně brzo, abys pak nemusel řadit v zásahu (to poznáš velmi rychle praxí).
Hlavně to ale neřeš - kolo je primárně zábava, můžeš na to jít vědecky a dělat různé blbosti a nebo prostě nasednout a jet.

[11] Vložil(a): Jerry Hadr [web], 2005-06-28, 23:00 Solo | MuteČtenáři:  + +

Dodávám menší "specialitku" začátečníků, kteří asi chtějí svým kolům a kolečkám brzy vylámat zuby: řazení v záběru. Pokud cyklista přehodí a zároveň se pořádně opře do pedálů v kopci, riskuje a) brzké olámání zubů u koleček, b) proklouznutí nebo zaseknutí řetězu a s tím spojená ztráta stability (a někdy krve - lýtko rozřezané od trnů na šlapkách mne brzy poučilo) nebo c) akustický koncert mechanických částí.

Co se týká efektivity šlapání, mám vyzkoušené, že člověk řadí tak, aby nohy kmitaly zhruba stejnou rychlostí. Dá se tak najet i poměrně dost dlouhá trasa bez přílišné únavy (odzkoušeno na svátečních jezdcích a tratích tak >60 km).

Taky doporučuju cyklo rukavice. Stačí obyčejné, s kůží v dlani. Trochu chrání při pádu, sají pot mezi prsty a úchop řidítek je o něco jistější, když ti kolo chce jankovatět na hrbolech. Taky se tím předchází puchýřům a podobným věcem.

Jinak přeju hodně kilometrů bez nehody a pěkné zážitky ze sedla, když si "vyrubeš" nějaký ten kopeček a v jednom kuse dorazíš dolů.

[12] Vložil(a): Petr Staníček [web], 2005-06-28, 23:01 Solo | MuteČtenáři: ---

ad [2] > Díky, ale ICQ už ani nepouštím, mám ho nějak přespamovaný ;)

ad [3] > Aha, tak to se musím zeptat ženy, třeba mi nějaká knížečka unikla...

ad [4] > Což o to, sedlo si dám podle potřeby - teď ho rozhodně potřebuju níž, abych v případě nutnosti dosáhl aspoň jakž takž na zem. Rám mám největší (24"), brždění mi bylo vysvětleno (ale ta praxe - tak přední je tak brutálně účinná...); tretry, klipsy, zarážky - nic takového, zatím nemám na kole takovou jistotu, abych snesl nemít zcela volné nohy. A konečně: šlapat špičkami? A zrovna mi vysvětlovali, jak bych se měl naučit šlapat raději patama, když budu mít za seou dětskou sedačku. Všechno je relativní :)

[13] Vložil(a): Jerry Hadr [web], 2005-06-28, 23:05 Solo | MuteČtenáři: ---

[10] - já tě přetrhnu, psal jsem to o trochu déle, no... Nebyl úmysl to psát znovu a jinak ;) ale utvrzuje mě to v tom, že ta rada s řazením v záběru stojí za zmínku. Když vidím nadšence, kteří si takhle likvidují poměrně drahá kola, chce se mi brečet. už jenom proto, že moji potvoru před rokem ukradli a jako student jen tak 20 tisíc neušetřím. :-/

[14] Vložil(a): jMirek, 2005-06-28, 23:16 Solo | MuteČtenáři: ---

Je to maličkou Out of Topic, ale jen malicko: zapiš si dobře výrobní čísla kol a ulož někam jinam, než všechno ostatní (třeba do pgpka na net ;) ) Osobní zkušenost: 4kola (2xTrek, 2x fungl nový speciál dámský Meridy, vánoční dárek pro ženu a dceru) ukradený na velikonoce. Ta čísla se hodila na Policii.

64 táců škoda, a -a to je další rada mimo šlapání: 5 tisíc od pojišťovny, protože jsem ani nevzdechl vyhledat po deseti letech starou pojistku, natož tam najít kolonku připojištění kola. Byla tam :( Moje blbost, ale nemusíš ji opakovat.

A něco málo mimo šlapání do třetice: občas někdo poslouchá na kole muziku, třeba aby se udržel v tempu ;), tak kvůli helmě jsou dobré Kossy Sporta Pro se zalamovacím můstkem, jinak to tlačíííí :)

[15] Vložil(a): pjotr [web], 2005-06-28, 23:16 Solo | MuteČtenáři:  + + +

Pixy, skúste to odpozorovať od známych ;-), alebo to naučte svoje deti (ak to ešte nevedia) a nech vás to naučia ony :-)

Veľa šťastia prajem..

[16] Vložil(a): Petr Staníček [web], 2005-06-28, 23:16 Solo | MuteČtenáři: ---

ad [5] > Seřízení je v pohodě, kupoval jsem u dobrého prodejce se servisem (seřízeno, nastaveno, druhé seřízení "až to sedne" zdarma).

Sedlo, řidítka > To je právě to. Moje postava je poněkud extrémní, takže nic nebude tak jednoduché. Ale mám nejvyšší rám, řidítka docela vysoko, na první ozkoušení docela pohodlé.

Nafoukání > Na kolik se fouká? Jezdit budu převážně po lesních cestách (máme tady úžasnou síť cyklostezek, hodně lesem, prakticky po rovině), asfalt jen při přejezdech. Ale k tomu je třeba přičíst, že 120+ kg taky chce své... :)

Výbava > Pumpičku mám, světla mám (ta považuju za nutnou výbavu), jen na zvonek jsem zapomněl ;) Duše? Lepení? Ani náhodou. Co bych s tím dělal... BTW, ty kola mají duše? Já myslel, že už se dělají jen bezdušový... :-o

Tipy na oblečení a trasy > Je vidět, že vůbec nemáte představu o mém plánovaném ježdění. Pár kiláků lesem "kolem baráku" to jistí, občas kratší výlet volným tempem, povozit dítě a kochat se krajinou. Žádné požírání kilometrů. Žádný dres, tretry apod. Když usoudím, že i při těch pár kilometrech něco potřebuju, dokoupím si to.

[17] Vložil(a): stenli [web], 2005-06-28, 23:17 Solo | MuteČtenáři: ---

Tož vítej do klubu! Doufám, že jsi nekoupil nějakou plečku od Bédt Trávníčka nebo z Baumaxu...to téměř sebevražda! Tady je vidět, jaká je Pixy autorita, napíše, že si koupil kolo, chce radu a hned mu tady z toho čtenáři udělají podrobného průvodce začínajícího cyklisty!
Taky vás vždycky tak hrozně bolí zadek, když na to sednete po delší době?

[18] Vložil(a): Petr Staníček [web], 2005-06-28, 23:23 Solo | MuteČtenáři: ---

Ale opravdu díky za všechny rady. Určitě si z nich leccos vyberu. Helmu asi fakt koupím hned, když vás tak poslouchám.

Řazení je zrovna věcí, se kterou nemám moc zkušeností a každá rada je tu drahá. Předpokládám třeba, že se nemění tác i kolečka současně, ale který dřív, který potom? Někdo doporučuje jezdit především na prostřední tác a přehazovat jen zadní kolečka - jiný spíš používat vhodné kominace obojího. Ale na to asi přijdu časem sám. Že mám přeřadit včas a ne v záběru, si pamatuju - a že velký tác+velké kolečko a malý tác+malé kolečko nejsou nejlepší nápad, taky.

[19] Vložil(a): Jerry Hadr [web], 2005-06-28, 23:27 Solo | MuteČtenáři: ---

[16] - To všechno přijde časem ;) . Většina "požíračů" začínala jako placatící se bytosti v perimetru 5 km od baráku. Do lesa a zpátky. Asi je v to v člověku, že chce zjistit, co je za tím lesem a jaká tam je ta cesta. Samozřejmě ti tu představu necpu, jenom říkám, co jsem zažil sám (i u jiných). A jak prohlašovali, že budou jezdit "jenom rekreačně". Btw: můžeš aspoň rámcově naznačit, jaká jste si koupili kolesa? (Ne kvůli flame, ale pro představu.)

[20] Vložil(a): Petr Staníček [web], 2005-06-28, 23:28 Solo | MuteČtenáři: ---

ad [17] > Author Stratos, asi nejprodávanější standard, úplná plečka to tedy snad není - http://www.author.cz/cs/kola/katalog/detail/&bike_id=1117&cat_id=121 + rám 24" + širší gumy

[21] Vložil(a): Jerry Hadr [web], 2005-06-28, 23:31 Solo | MuteČtenáři: ---

[18] - řazení záleží na subjektivním vnímání námahy. IMHO je to tak, že talíře jsou řazením "nahrubo" a kolečky se dolaďuje pohodlí. Používám systém ze sekaček a traktorů na trávu. Želva - krpál - malý tác, človíček - mírný kopec - prostřední, zajíc - (z)skopec až rovina - největší. Řadím podle toho, co vidím před sebou za extrémy a změny terénu.

[22] Vložil(a): Petr Staníček [web], 2005-06-28, 23:33 Solo | MuteČtenáři: ---

ad [19] > Já vím. Třeba to přijde. Momentálně mám před sebou ale především to placatění na dostřel od domu; musím chytit stabilitu, nabrat jistotu, naučit se zatáčet v poloměru menším než patnáct dvacet metrů a troufnout si jet z kopce aspoň o fous rychleji než kolemjdoucí plži. Pak třeba přijde i to další.

Kola viz [20], žena má podobné, ale dámské - Author Integra, http://www.author.cz/cs/kola/katalog/detail/&bike_id=1120&cat_id=121

[23] Vložil(a): Jerry Hadr [web], 2005-06-28, 23:34 Solo | MuteČtenáři: ---

[20] - pěkné, pěkné. Gripshifty (otočné řazení) je dobrý nápad, o páčky jsem si zadrhával prsty při stoupnutí do sedla. Myslím, že na výlety je to super kolo :)

[24] Vložil(a): Petr Staníček [web], 2005-06-28, 23:35 Solo | MuteČtenáři: ---

ad [21] > Díky, ale na traktoru ani sekačce jsem taky ještě nejel. Však já na to přijdu - hlavně abych nedělal něco brutálního nebo totálně špatného (třeba řadit v nejsilnějším záběru :)

[25] Vložil(a): Jerry Hadr [web], 2005-06-28, 23:37 Solo | MuteČtenáři: ---

Ještě můžná blbost: taky jsem viděl sebevrahy, kteří drželi řidítka s palci ve stejné úrovni jako ostatní prsty. Tak ne! Obtočit, když už máme chápavé okončetiny... ;)

[26] Vložil(a): Kráťa, 2005-06-28, 23:42 Solo | MuteČtenáři: ---

Přestože se Vám to bude jevit jako zbytečná ptákovina, kupte si kalibr neboli měrku na řetěz ! Stojí to určitě méně než stovku.
Je lepší čas od času (třeba 2x za léto) zkontrolovat opotřebení řetězu a pokud je "v půlce", vyměnit ho za nový. Převody tak přežijí několik řetězů (nejspíše několik let) a vyjde Vás to mnohem levněji, než nechat "vydojit" první řetěz a jím "sprznit" vše, čeho se dotýká.
A nezapomínejte ten řetěz mazat. Jak moc, čím atd. - o tom se vedou rozsáhlé diskuze. Já bych ale řekl, že platí jednoduché pravidlo: řetěz by neměl být slyšet !

[27] Vložil(a): sun [web], 2005-06-28, 23:47 Solo | MuteČtenáři: ---

Super rozhodnutí. Nebudu dávat konkrétní rady, ale nahodím jen stránku http://www.bike-forum.cz Je to tam sice plné cyklošílenců, ale zpravidla člověk dostane odpověď na svůj dotaz. Plus je tam celkem velký archiv už probraných témat, takže kdo se zkamarádí s vyhledáváním má vyhráno:)))

Jinak helmu rozhodně koupit co nejdříve. Můžu zatím půjčit svou starou - nic extra, ale hlavu aspoň trochu ochrání:))

[28] Vložil(a): Kráťa, 2005-06-28, 23:52 Solo | MuteČtenáři: ---

Teda pane Hadře [21], já si nemohu pomoci, ale na mém bicyklu tato Vaše definice nějak neplatí. Já když např. přeřadím z velkého převodníku na prostřední a zároveň vzadu přeřadím o jedno kolečko dolů, tak mám prakticky stejný převod, jako před přeřazením. Možná se v čísle vyjadřujícím převodový poměr změní nějaké setiny či tisíciny, ale nohama rozdíl nepoznám.

[29] Vložil(a): dusoft [web], 2005-06-28, 23:52 Solo | MuteČtenáři:  + + +

pozri si tiez pre planovac cyklistickych tras:
cyklotrasy.info

[30] Vložil(a): noname, 2005-06-28, 23:53 Solo | MuteČtenáři:  + + +

jo tak ty budeš jezdit s mimčem, tak to nedoporučuji ani klipsny ani košíčky. Když spadne nevyndá nohu dospělák sám, tak se jenom odře. S dítětem je to o hubu. Koukám se tu sešly skvělé rady, vše pod co bych se podepsal, navrhuji to dát vše do jednoho samostatného příspěvku pro další lidi se stejnými problémy. Ono to fakt asi lidem co trochu jezdí připadá vše jako samozřejmost, ale sešlo se tu pár desítek velmi dobrých rad, které začátečník nemusí znát.
Ještě mě napadá rada pro upevnění kol na auto - v podstatě se nevyplatí cokoliv jiného než thule držáky. Stojí sice pár tisíc, ale na rozdíl od všech ostatních chrání i před krádeží (mnohé držáky mají sice zámek, ale přichycené je to šroubky, které se odmontují za půl minuty). Levné šmejdy za pár stovek navíc občas kolo v rychlosti neudrží, při pádu se zničí jak kolo, tak auto a někdy i jedno a více aut za tím prvním. Když dvě kola stojí třicet čtyřicet tisíc (běžný základ), tak se těch deset procent navíc vyplatí. Thule je navíc modulární, takže si člověk nainstaluje jedny ližiny a pak na zimu držáky na lyže, v létě na kolo, případně i "rakev" pro větší krámy větších cestovatelů, a tyhle všechny stojí samostatně stojí relativně málo.
Mimochodem - nikdo ti tu nedoporučil zámek - jedna z nejdůležitějších náležitostí. Důležité je, aby byl pevný, skladný a s dlouhým lanem. Je dobré také kouknout se na koho a zjistit, co jde snadno odšroubovat a oddělit, z toho poznáš že je blbost vázat se jen předním kolem, nebo naopak přední kolo nechat neuvázané, nebo se uchycovat jen sedačkou a podobně.
Já už kupuji zásadně kola z bazaru. Nejetá kola co normálně stojí dvacítku tam jsou za pět. Je sice možné (a možná i pravděpodobné) že jsou kradená, nepochybuji, že všechna má ukradená kola končila tamtéž. Možná by někdo namítal, že tak podporuji zlodějinu a možná má i pravdu, tohle je ale zrovna ten případ, kdy si připadám jako kapka v moři.
Mimochodem teď jsem někde zaslechl že v jednom městě čipovala městská policie kola zdarma. Nezabrání to ale krádeži, jenom zhorší prodej (a to už může být majiteli jedno) a o pár procent zvedne pravděpodobnost návratu.

[31] Vložil(a): BoB [web], 2005-06-28, 23:54 Solo | MuteČtenáři: ---

[14] - poznámka k poslednímu odstavečku o poslouchání muziky na kole: tuto činnost vřele NEdoporučuji!

1) člověk neslyší, co se děje kolem něho (bezpečnost pohybu po silnici jde tudíž do háje) ...

2) ... a neslyší ani co se děje s kolem pod ním (např. jestli má správně přehozeno)

Z výše uvedených důvodů musí jít nějaké "udržování tempa" stranou - občas stačí šumění vzduchu v drátech a helmě na to, aby jezdec něco přeslechl, co teprve se sluchátky na uších.

[32] Vložil(a): Kráťa, 2005-06-28, 23:56 Solo | MuteČtenáři: ---

Shodou okolností jsem včerejší večer strávil na http://www.nakole.cz

[33] Vložil(a): Jerry Hadr [web], 2005-06-28, 23:57 Solo | MuteČtenáři: ---

[28] - psal jsem, že je to subjektivní, záleží samozřejmě na konkrétních převodech. Přirovnání bylo míněno nahrubo, takže hodně obecně. Odpovídající převody existují, jsou proto, aby měl cyklista rezervu v řazení na obě strany. Střední talíř má nejširší rozpětí vhodné pro členitý terén, takže pokrývá rozsahy nejmenšího i největšího kotouče. Je možné se v tom samozřejmě vrtat do nekonečna, ale myslím, že pixymu to neprospěje. ;)

[34] Vložil(a): Petr Staníček [web], 2005-06-29, 00:06 Solo | MuteČtenáři: ---

ad [33] > Aha. Takže nedojde-li na nějaké extrémy (což jen tak nedojde), tak bych si mohl vystačit se zafixovaným prostředním tácem a přehazovat jen zadní kolečka, což mi pro lehké nenáročné ježdění bude z 99% stačit. Chápu to správně, doufám.

[35] Vložil(a): Jerry Hadr [web], 2005-06-29, 00:10 Solo | MuteČtenáři: ---

[34] - Tak jest. Ještě je dobré (pokud plánovaně zastavuješ třeba na odpočinek) přehodit si na nějaký lehčí (ale ne moc) převod, aby se ti dobře rozjíždělo. Na převod 3-8 se nerozjedeš ;) nebo se hrozně nadřeš.

[36] Vložil(a): sun [web], 2005-06-29, 00:12 Solo | MuteČtenáři: ---

[34]No to asi ano, ale myslí, že je zbytečné to takhle dopředu linkovat. Ono to během chvíle přijde samo. Dobrá rada je, jak už tu někdo psal, najít si svou optimální šlapací frekvenci a tu se pak víceméně pomocí přehazování snažit držet.

Jo a je lepší šlapat spíš frekvenčně, než silově. To je častá chyba lidí co moc nejezdí, že nahodí těžký převod a rvou to co to dá. Nejen, že se rychleji unaví, ale na kolena to také není to pravé ořechové.

[37] Vložil(a): noname, 2005-06-29, 00:42 Solo | MuteČtenáři: ---

ty bigo já jsem psavec - četl jsem ten návod z roku 43 a stojí za to - zapomněli bychom totiž na pitný režim - pít, pít, pít (a nic studeného). Na desetiminutové cesty je to jedno, při hodinových je to znát. Při hodně velkých štrekách a horku pak nezapomínat na minerály - při svalových bolestech je nejlepší sníst lžičku soli.
A když už bys dělal větší trasy, tak doporučuji přeci jen cyklistické kalhoty - jsou směšné, ale nejsi mladý kluk, takže ti hrozí hemoroidy a vlk ;-)

[38] Vložil(a): sun [web], 2005-06-29, 00:47 Solo | MuteČtenáři: ---

[37]Proč by byly směšné? Cyklokalhoty s "plínou", se dají koupit i normálně volné. Např. http://www.nema-usa.com/products/variable04.html

[39] Vložil(a): Mort [web], 2005-06-29, 01:19 Solo | MuteČtenáři: ---

[16] Na kolik pumpovat... to je napsane na pneumatice - vetsinou nekde po strane. Hledej rozsah, jako kupr. 40-60.

Z razeni bych nedelal takovou vedu;o)

[40] Vložil(a): Misha, 2005-06-29, 01:33 Solo | MuteČtenáři: ---

[16] pokud 120+ kilo, tak nafoukat víc. subjektivně naplno nafoukaná pneumatika se dá jen těžce zmáčknout prstem, skoro to nejde. navíc ještě pokud je horko, tak samozřejmě se vzduch roztahuje a kolo "přifoukne" - takže na letní ježdění nafoukat tak nějak aby to nebylo úplně tvrdé. měřit se to dost dobře nedá :)

kola mají duše, na bezdušových galuskách bys toho po lesnch cestách s dítětem opravdu moc nepojezdil :)

poloha nohy při šlapání je podle mě naprosto nedůležitá - samozřejmě že špičkou člověk zabere víc, ale zase se víc unaví.

a ta náhradní duše - člověk poté, co se potáhne 8 km vedle píchlého kola se řvoucím dítětem v ruce třeba změní názor :)

[41] Vložil(a): Viktor Janeba, 2005-06-29, 07:36 Solo | MuteČtenáři:  - - -

Hehe.
Par postrehu:
"Slapat spickami": podle prirucek ma byt osa pedalu pri pohledu zhora v zakrytu s kloubem palce (tim nejvetsim). Idealni jsou na to naslapne pedaly, ktere tu vzdalenost ve spolupraci s tretrou vymezi samy. Sedlo ma byt tak, ze vsede s pedalem dole je noha v koleni lehce pokrcena, pri vodorovnych klikach pak ma v koleni svirat pravy uhel. Tohle je silene subjektivni, ja si na ostrejsi sjezdy-teren davam sedlo niz.

"Neradit v tahu". Mozna u hajter, u kvalitnejsiho vybaveni se v tahu radit bez problemu da. Ja vozim prevodniky Pace, kazetu XTR a k ni kompatibilni retez od Shimana a jeste se mi nestalo, abych utrhl nebo ohnul zub. Pritelkyne jezdi STX (nojo, 3 roky stare kolo :D) a rovnez nema problemy.

"spatne razeni" [34]: tohle je vec, kterou odrovnas zuby a retez mnohem rychleji nez razenim v tahu. Zlate pravidlo: vzdycky retez co nejvic rovnobezne s pastorky. Tzn. NIKDY! velky-velky nebo maly-maly.

Poznamka: jezdim jen biky, na silnici nemuzu slouzit.

[42] Vložil(a): mkds [web], 2005-06-29, 07:59 Solo | MuteČtenáři: ---

Kolama se už nějaký čas zabývám. Pokud budeš potřebovat napiš nebo se zastav v 901bikes v Lidické ulici.

[43] Vložil(a): Roj [web], 2005-06-29, 08:02 Solo | MuteČtenáři: ---

[16] Ja tam foukam tak 6 atmosek (606kPa), ta guma vydrzi i deset, to jsem vyzkousel, ale chova se to pak jak plna gumova obruc z hodne tvrde gumy :-)
Ale ja jezdim jen silnice, do terenu to chce min, do rozsahu beznych manometru :-)

Hodne se toho naucis, kdyz budes sledovat TdF, zacne to za par dni, denne spousta hodin v televisi. Na budouciho viteze Ivana Bassa je neuveritelny kurs 7.2! Vsad to a mas hned na lepsi kolo :-)

[44] Vložil(a): Daks, 2005-06-29, 08:26 Solo | MuteČtenáři: ---

muj nazor na vozeni deti na kole je, ze je to blbost - pokud vozis dite vzadu na sedacce, pak dopredu vidi houbelec a dokazu si predstavit, ze takova jizda na kole pro neho nijak velkej zazitek. Navic takovym vozenim vzdycky zvetsujes pravdepodobnost nejakyho zraneni, a nemusi to byt zrovna pad... Vlastni jizda na odrazecce, kolobezce, nebo kole je pro dite uplne jinej zazitek, nez tohle.

[45] Vložil(a): kork, 2005-06-29, 08:30 Solo | MuteČtenáři: ---

Ctete zde:
http://www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku=2004101004

[46] Vložil(a): Viktor Janeba, 2005-06-29, 08:47 Solo | MuteČtenáři:  - -

[45] jo, pekne debilni clanek. D-fens ve sve vsemocnosti, vsudybylstvi a vseznalosti (auto emocion vole!) nechape, ze nekdo na kole jezdi taky pro zabavu.
Obecne mi pripada, ze ten clovek nema na svete zadnou zabavu, chudak. Ne ze bych s nim teda v par vecech nesouhlasil.

[47] Vložil(a): Viktor Janeba, 2005-06-29, 08:50 Solo | MuteČtenáři: ---

jeste v reakci sama na sebe: myslim ted d-fens jako server, ne jako autora, protoze citovany clanek odrazi stanoviska i samotneho Guru.

[48] Vložil(a): pavel sýkora, 2005-06-29, 09:26 Solo | MuteČtenáři: ---

Pixy, doporučuju zajít si alespoň jednou do fitka a dát si hoďku spinningu. Když řeknete cvičiteli/cvičitelce, že jste tam poprvé, tak vám poradí, jak nastavit vše nastavit na spinnigovém rotopedu tak, aby to bylo šlapání účinné, ale aby nepřiznivý dopad na klouby byl minimální. Tyto poznatky se pak většinou dají použít i na skutečném kole.

Co se týče huštění, já mám cca 100 kg a trekové kolo (gumy 32-35 mm) musím hustit na cca 5-6 atm, abych zvládl třeba v lese kořeny bez nárazu na ráfek. Ale pozor, chce to vybrat dobré gumy, nejsem si jistý, zda takovýto tlak každá snese. Pokud to má max. tlak 3.5 atm, je to dost málo.

Na jízdu s dítětem je lepší horské kolo, ne trekking (měkčí gumy, lehčí převody), ale rozhodně bych počkal, až bude mít dítě víc jak rok, možná až ke dvěma rokům (páteř).

Nedávno jsem vybíral sedačku pro dítě a to je také celkem problém.

[49] Vložil(a): Petr Staníček [web], 2005-06-29, 09:27 Solo | MuteČtenáři: ---

ad [44] > Kolik máš dětí, prosím, ať vím, jak kvalifikovaná to je rada? Osobně tipuju, že moc ne, když dítě, které patří do sedačky, přemisťuješ někam na koloběžku nebo vlastní kolo.

Do sedačky pochopitelně patří dítě, které na vlastním kole jet z nějakého důvodu nemůže. Dcera má rok, ještě neumí ani chodit ani mluvit a než bude jezdit na čemkoli sama, si ještě počkáme. Do té doby patřé do sedačky. Až vyroste, dostane vlastní kolo a sedačku potřebovat nebudeme.

[50] Vložil(a): dond, 2005-06-29, 09:36 Solo | MuteČtenáři: ---

Snad všechny dobré rady už tu zazněly, přidám jen několik postřehů k tomu dítěti.

Bohužel jsou caparti velmi náklonní zábavám typu "co udělá, když sem strčím prst?" a k ještě větší smůle obsahuje kolo spoustu ostrých hran, hrotů, předmětů, které fungují jako pákové nůžky, apod. Doporučuju omezit přímý kontakt dítěte s kolem na absolutní minimum, jinak se to bez křiku a pláče asi neobejde. Něco jiného je, když je dítě větší a zvládne už jezdit na kole samo.

Takže konkrétně: jakmile dosáhne nožičkama ze sedačky ven, okamžitě vybavte zadní kolo ochrannými síťkami nebo mřížkami, ať nemůže strčit paty do drátů. Když budete svačit, pít, nebo jenom koukat do mapy, nenechte caparta, ať si s kolem hraje - prstík mezi řetězem a ozubeným kolem není hezký pohled (krom toho, že to ukrutně bolí).

Až bude větší (2-3 roky), doporučuju přívěsný vozík za kolo (ano, ty, co se s nimi běžně jezdí třeba v Nizozemí), jsou pro dítě mnohem bezpečnější (nemluvě o tom, že si asi jízdu i víc užije) a dá se s dítětem jet i na delší výlet.

[51] Vložil(a): pavel sýkora, 2005-06-29, 10:13 Solo | MuteČtenáři: ---

ad [50] Já vozím na sedačce vzadu syna od jeho cca 2 let (nyní je mu 3 a půl). Dítě by mělo mít v sedačce připoutány i nohy, tak by se nemělo stát, že je strčí do drátů.

Největší problém je, že dítě často v té sedačce usne. Mám sice sedačku Hamax Sleepy (je naklápěcí do spací polohy), ale stejně nejde naklopit tolik, aby dítěti neklimbala hlava nebo aby nebylo v sedačce zhroucené dopředu. Pak se snažím co nejrychleji dostat na dobrý asfalt a jet hodně klidně a pomalu.

Tuším, že ty vozíky nejsou u nás na silnici povoleny (bohužel) a také se nedají převážet autem tak snadno jako kola. Jinou možností je vlastní kolo dítěte a tažná tyč (to asi také není povoleno), ale tam bych svoje dítě zatím nedal. Tipuji tak, že bych to zkoušel, až mu bude alespoň 5.

[52] Vložil(a): Nirthar, 2005-06-29, 10:17 Solo | MuteČtenáři: ---

jeste par upresneni:
a) naucit se brzdit obema brzdami najednou - bez kotrmelcu
b) rukavice jsou pri pade neocenitelne
c) skoda ze jsi nenapsal jake kolo sis koupil, pokud mas treka tak pri tve vaze bych pri ceste mimo asfalt asi sel do sirsich plastu a taky aby rafek mel 36 der.

zbytek byl jiz napsan...

[53] Vložil(a): Tom Dpp, 2005-06-29, 10:32 Solo | MuteČtenáři: ---

Jen pár detailů: přívěsné vozíky za kolo jsou pro děti určitě to nejlepší, jsou v bezpečí a vozík je chrání třeba i před sluníčkem nebo náhlým deštíkem, ALE u nás nejsou v silničním provozu povoleny! Což nechápu, ale je to zatím tak... ...ale na lesní cesty není asi nic lepšího.

K výšce sedla: když sedím na sedle a dám nohu PATOU na kliku, která je dole (spíše je prodloužením přímky - sedlovka - sedlová trubka - klika) měla by být noha napnutá. Když je sedlo níž, začnou brzy bolet kolena a když výš, tak zadek, a člověk se klátí ze strany na stranu.

Brýle vždy! Taková moucha v jednom oku dráždí tak, že člověk musí přivřít i druhé, což je trochu nepraktické... ...jestli budeš jezdit hlavně po lese, neber tmavé brýle - v kontrastních přechodech slunce a stínu je PRD vidět. Nejlepší jsou čiré, nebo lehounce tónované třeba do modrošediva. Bacha na to aby nezkreslovaly, z toho bolí oči a můžou to dělat brýle jak za 30 Kč ze ZeměNákupu, tak i brejle za litr - dost záleží na tvaru obličeje.

Helmu vždy, začátečníci dost padaj a hlava je jaksi na ráně :o) To si nedělám srandu, když se člověk sžívá s kolem MUSÍ se párkrát vyválet, aby věděl, kde jsou hranice...

K brzdám: ano, poslední dobou se dělají velmi ostré, ale je to jen dobře, opět se člověk musí učit a zkoušet... ...na brždění je nejlepší přední brzda, což se sice může zdát jako sebevražda, ale pokud chce člověk rychle zabrzdit, nemá jinou šanci. Zadní brzda akurát přivede kolo do smyku. Ale bacha, nepřibrždovat moc přední do zatáček, řízení pak zjankovatí. Při ostrém brždění přední brzdou je záhodno přesunout těžiště (zadek) trochu vzad a napnout ruce i nohy (ale volně).

Měrku na řetěz si nekupuj - to jsou vyhozené prachy. Mnohem přesnější je normální šuplera. Nastav si ji přesně na 132 mm a zasuň do řetězu (do užších mezer), šupleru roztáhni co to de (aby se opřela o ty úzké válečky). Pokud se roztáhne na 133 mm, je na čase řetěz vyměnit, od této doby už ničí další díly. Za řetěz dáš 300 - 500, za komplet nové převody tak 3000,- spíš víc.

Používání jenom jednoho převodníku (tácu) je krátkozraké, může se dost rychle ojet a s ním i malé pastorky (míň zubů holt míň vydrží) Lepší je jezdit velký tác od nejmenšího kolečka tak po šesté (od spodu), na střední tác tak od druhého výš, a na malý jen tři, čtyři horní kolečka. Při takovém způsobu převody vydží nejdéle.

Kup si tacháč, to není na machrování, že tady a tady jsem jel takhle rychle, ale je to skvělý pomocník při jízdě podle mapy, a často člověka donutí ujet i pár kiláků navíc (tu padesátku musím dojet!!!)

Do servisu je lépe jezdit častěji (třeba i jednou za měsíc - v létě). Během studií jsem dělal mechanika a není nic horšího než "zajeté" vady - třeba povolené konusy, probržděné ráfky apod. To pak stojí zbytečně víc peněz... ...závady se potom objevují rychleji a rychleji - jedna způsobí druhou a tak dál...

Při tvé silácké váze se budou povolovat dráty, povolovat hlavové složení a určitě někdy cvakneš duši (obrubník, kořen nebo kamen). S huštením těžko radit... fakt... ale do lesa bych při téhle váze dal tak 4,5 Baru a poté by se vidělo, když to plášť vydrží a nezačne se po bocích trhat je to dobré. Ale může to být i nepříjemné - drncá to a tak... ...ale o dost míň je to zase o procvaknutí...

To zdaleka není vše, když budeš mít nějaký trable, tak mi napiš a já rád poradím...

Tom Droppa

[54] Vložil(a): Daks, 2005-06-29, 10:33 Solo | MuteČtenáři: ---

[49] deti mam dve a rikam, ze dite na kole, kdyz uz to musi teda byt, patri samozrejme do sedacky (pripoutat, prilba, asi i bryle atd.), ale podle me mrnavy dite z takove projizdky asi celkem nic nema, lepsi je nechat ho az trochu vyroste a bude si jezdit na necem samo. A co asi rekne detska pater a buhvi co jeste tem otresum? Samozrejme jde o vase dite, takze proti gustu...
Pozn.: vychazim pouze z vlastni zkusenosti a intuice a ty tvrzeni o zdravotnim riziku nemuzu samozrejme oprit o nejaky doporuceni lekaru.

[55] Vložil(a): Anituar, 2005-06-29, 10:45 Solo | MuteČtenáři: ---

Ja bych poradil na kolo umistit kontaktni informace, napr. mobil, v podobe papirove samolepky. Ja si takovouto cedulku dal na svoje kolo pod sedlo a nasledne jsem se s nim po jeho ukradeni shledal (nejaka pani to kolo videla v bazaru a cedulky si vsimla a zavolala mi).
Dale by se mozna vyplatilo zaregistrovat kolo u mestske policie. Oni si zapisi vyrobni cislo, pripadne si kolo vyfoti a umisti na nej nalepku MP. MP obchazeji koupaliste nebo podobna mista s vyssi koncentraci kol a takovato kola kontroluji (funguje to jako ta samolepka "STOP 24" u aut).

[56] Vložil(a): David, 2005-06-29, 10:55 Solo | MuteČtenáři: ---

Určitě helmu - s dovolením jenom link na obrázek http://www.bike24.net/images/products/p042413.jpg
My jsme zrovna minulý týden kuopili našemu mladýmu (2 a 1/4 roku) verzi rot - prostě tu červenou (no jo, je trochu holčičí, ale zase je nejlépe vidět).
Z mého laického pohledu bych to shrnul do následujících bodů:
1) líbí se mu (bere si ji na tříkolku)
2) má jemnou síťku proti mouchám (některé nemají vůbec a nebo jen takovou ošizenou, že by jí moucha (vosa) proletěla)
3) má dostatek ventilačních otvorů, takže se v ní hlava nebude potit (třeba ta s Bořkem jich má méně, aby se dala potisknout obrázkem)
4) vzadu kvalitní nastavovací kolečko - dá se nastavit vnitřní obvod, takže poroste s hlavou
5) dvě integrované červené blikací diody vzadu - potěší
6) výrobce KED (zavedená německá značka, jejich www jsem ale nenašel (obrázek jsem vygoogloval). Zná někdo www?
7) dali jsme za ni v kamenném obchodě 799,- (a je to tak lepší, protože to člověk může vyzkoušet).

[57] Vložil(a): rony [web], 2005-06-29, 11:02 Solo | MuteČtenáři: ---

pixy, ja mam nieco podobne (bike). Okrem pumpy, co si si kupil, zbehni do nejakeho hypermarketu, asi za stovku si kup jednopiestovu -nožnú- pumpu. Ocenis ten rozdiel pri fukani gum doma (casova uspora aj pohodlnejsie fukanie). Navyse to ma aj merac tlaku.

Na zimu si nezabudni zhodit retaz z koliecok.

Moc si na kolo veci nevesaj, v prvej euforii to clovek dost prehana a zbytocne vozi so sebou kopec blbosti.
Na zvacsenie motivacie je snad dobry pocitac (rychlost, prejdena vzdialenost...).

Over si brdy - kamarat si kupil kolo a hned pri jazde z predajne zabrzdil prednou brzdou a zvysok leta behal so sadrou.

[58] Vložil(a): Daniel Kulhánek [web], 2005-06-29, 11:04 Solo | MuteČtenáři: ---

Možná to je trošku OT, ale toto se na kolo taky bude hodit ;-)
http://aaanabytek.cz/privesy_na_prepravu_deti.htm

[59] Vložil(a): sun [web], 2005-06-29, 11:06 Solo | MuteČtenáři: ---

[56] http://www.ked-helmsysteme.com/?langID=1#

A helmu je vzdy treba vyzkouset. Kdyz uz ji kupovat pres eshop tak jedine po domluve, ze si ji clovek zkusi na miste predani (spousta shopu je v praze, nebo do Prahy obcas jezdi) a kdyz helma nebude sedet tak vratit. Jinak nema smysl.

[60] Vložil(a): Martin Kučera [web], 2005-06-29, 11:21 Solo | MuteČtenáři: ---

[44] Úplně nejlepší pro dítě i pro dospělého, alespoň dle mého názoru, je vozík za kolo. Pro dítě úžasná zábava, pro dospělého odpadají problémy s prostorem a špatným rozložením zátěže, naopak zlepšení stability, patrné hlavně při nižších rychlostech, je překvapivě příjemné. Navíc ve vozíku odvezete i nákup. Jediná nevýhoda, která je mi známa, je nutnost jízdy jako s náklaďákem (najíždět si do zatáček, pozor na obrubníky).

[61] Vložil(a): Pája, 2005-06-29, 11:35 Solo | MuteČtenáři: ---

[52] Co to znamená "aby ráfek měl 36 děr"?

A teď moje story:
Jezdím na favoritu z r. 1984, mám už na něm převody 3/7. Někdy v 90. letech jsem jel na půjčeném kole s klipsnama - málem jsem si ustlal. Nejčastěji mám nohu tak, že střed šlapky mívám obvykle ve středu chodidla, občas i "šlapu patama". Zabírat špičkama mi nějak nejde.
Celou dobu, co to kolo mám, nadávám, že mi špatně brzdí. Mám 100 kg. Dojíždět z kopce do křižovatky - mám obavy, abych stihl do stopky dobrzdit. A kdyby mi někdo vlezl třeba na přechodu do cesty, skončí to nárazem. Jsou na tom kole klasické favoriťácké čelisťovky. O "centrikách" jsem se dozvěděl pozdě, kdy už nebyly k sehnání a dnešní typy brzd nejdou na kolo dát.
No a před 14 dny jsem si i tak dokázal rozbít hubu. Doslova. Už jsem byl skoro v práci, za starou vrátnicí a jeden kolega, co šel ven mi něco chtěl, tak začnu brzdit (oběma a naplno). Ale jak jsem nejel moc rychle (asi 10 km/h) a asi jsem se na něj i otočil, brzda se asi kousla a skončil jsem držkou na asfaltu.
Přilbu nemám, ani si nemyslím, že by mi při tomle pádu pomohla. Drobné oděrky na kolenu a na rukou ani nestály za ošetření. Zato: odřeno na lícní kosti pod levým okem (brýle zachytily první náraz), odřeno na bradě, od brýlí odřený nos, sedředné rty venku a podlitiny uvnitř rtů a vyvrácený zub dovnitř huby (levá horní jednička). Vrátnej mě odvezl k mýmu zubaři. Tam mi to zrentgenovali, nic zlomenýho nebylo a i když tomu zubař nevěřil (mám zuby dost natěsno ani zubní nit mezi nima neprotáhnu), tak se mu podařilo vrátit zub zpátky. Mám teď všechny 4 horní řezáky slepené pryskyřicí, první dny jsem jen popíjel mlíko (Olma čerstvé polotučné), pak přidal jogurty (Olma Klasik či Florian).
Teď už si na kousíčky krájím pečivo a měkké uzeniny a sýry. Ukusovat mi stále nejde (svině zuby dokážou bolet) a naplno kousat stoličkama taky ne, přeci jen ty přední hlodáky jsou trochu povysunuté a překážejí. Za poslední 3 dny už mám pocit, že začínají zalézat do původní polohy. Za dalších 14 dní mám přijít na kontrolu.

Na kolo jsem nezanevřel. Za těch 20 let jsem spadl teprve potřetí, i když právě nyní s nejhoršími následky. Dokonce už mám i od kolegy z práce centriky. Jen k nim ještě musím sehnat úchyty lanka a stavěcí šrouby k páčkám brzd. Zvažuju, zda koupit či nekoupit přilbu...

[62] Vložil(a): sun [web], 2005-06-29, 11:50 Solo | MuteČtenáři: ---

[61]No to znamená, že má ráfek mít 36 děr. Ráfky se dělají 28, 32 a 36ti děrové. Ale myslím, že tohle Pixy řešit moc nemusí. Kola už má vypletený a přeplátat to asi nebude:)

Krom toho mi přijde 36 děr na XC (prostě turistiku:) zbytečných. Já jezdím po lesích celkem často a taky mám ráfek na 32 děr. 36 bych dal tak na nějaký freeride, ale to asi nebude pixyho styl:)

[63] Vložil(a): stenli [web], 2005-06-29, 12:18 Solo | MuteČtenáři: ---

Jeste jedna dobra rada...nez kolo zaparkujes, tak zadni prehod na nejmensi a predni nech uprostred.....nebudes tim zbytecne namahat pruziny

[64] Vložil(a): Viktor Janeba, 2005-06-29, 12:30 Solo | MuteČtenáři: ---

[63] bacha, Shimana urcitych generaci a taky tusim SRAM tahaji obracene!

[65] Vložil(a): zimmi [web], 2005-06-29, 12:32 Solo | MuteČtenáři: ---

ahoj pixy, jestli nahodou planujes jezdit i po meste, mozna ti trosku pomuze navod na mych strankach(misulinek.wz.cz), sekce výběr článků/na kole tam i zpět-článek s nadpisem Tam určitě, zpět možná.psanej snad formou fejetonu,ale nejaky info tam je.

[66] Vložil(a): zimmi [web], 2005-06-29, 12:35 Solo | MuteČtenáři:  - - -

nevim, do authora bych asi neinvestoval:(
nechal sis ho montovat, nebo jsi prisel do obchodu a ukazal prstem -"Tohle chci"??
ja osobne mam leaderfoxe od pana Kaňkovského (ano, je to ten cyklista profesional) a jsem s nim spokojenej, sice ted chvili blblo, ale uz je spraveny a mam najetych asi 1400km.
jo a nezapomen jit po 150 najetych km na generalni prohlidku.to kolo si totiz "sedne" a oni ti ho musi znova vyladit, aby nevrzalo a tak.

[67] Vložil(a): Pája, 2005-06-29, 12:40 Solo | MuteČtenáři: ---

[62] Jo ty myslíš díry na dráty? Ááááháááá! Asi jsem si seděl na vedení, dumal jsem nad děrovaným ráfkem na boku a jak by to prospělo či neprospělo brždění.

[68] Vložil(a): sun [web], 2005-06-29, 13:24 Solo | MuteČtenáři: ---

[66]A proč? Já na Authoru nevidím nic špatnýho, když někomu sedne, tak proč ne... A to tvoje kolo začalo blbnout dost brzo, 1400km není zas tolik, jestli to teda nemáš za dva měsíce:)))

[69] Vložil(a): Misha, 2005-06-29, 13:27 Solo | MuteČtenáři: ---

[53] s tím častějším ježděním do servisu to myslm u rekreačního cyklist není nutné. Sarozřejmě, pokud někdo najede pravidelně 200 km týdně, tak to jednou za rok nestačí, ale pokud si jednou za týden vyjede člověk s rodinou po slušných cestách a nechová se ke kolu jako prase, tak je to přepych, chodit do servisu často

[70] Vložil(a): zimmi [web], 2005-06-29, 13:29 Solo | MuteČtenáři: ---

ne, mam to asi za pul roku. mel jsem spatnej stred, celej se vysypal.taky je fakt, ze jsem se s nim jednou solidne vymlatil

[71] Vložil(a): Petr Staníček [web], 2005-06-29, 15:02 Solo | MuteČtenáři: ---

ad [61] > Jojo, Pavle, toho tvýho favorita znám důvěrně - je to ostatně jediné kolo, na kterém jsem v životě kromě té své první ukrajiny jel. A jediné s přehazovačkou, na kterém jsem kdy seděl :) Sice jen asi dvakrát a jen kousek (podél řeky do Troje), ale bylo to ono. Pamatuju si ho proto dost dobře. Nevěřil bych, že ještě existuje :)))

[72] Vložil(a): Kráťa, 2005-06-29, 15:10 Solo | MuteČtenáři: ---

[53] Byl byste tak laskav a uvedl odkaz na nějaký zákon či jiný předpis, jímž je na našich silnicích používání přívěsných vozíků zakázáno ?

Apropó - pokud Pixy nevlastní posuvné měřítko (opravdu, nenajde se v každé domácnosti), co je výhodnější ? Kalibr nebo "šuplera" ?

A asi nejpodstatnější informace ... Pokud nejezdíte s občankou nebo jinými doklady, vemte si s sebou na kolo alespoň kus papíru, na kterém bude napsáno: jmenuji se Pixy, v případě nehody volejte na číslo ... Nikdy nevíte, kdo Vás kde sejme. Zkušenost mám z jiného sportu, ale buďte si jist, že se vždycky najde někdo hodný, kdo zavolá Vaší ženě, v kterém špitálu Vás má hledat.

[73] Vložil(a): Pája, 2005-06-29, 15:25 Solo | MuteČtenáři: ---

[71] Nojo, je to stále on, jen má od té doby vyměněné převody (vzadu 7-mi kolečko, vpředu trojtác, kvůli kterému má i nový střed a pedály) - to se stalo asi před 9 lety v Berouně. Ještě mu přibyl tachometr a loni konečně delší tyč pod sedlo, abych ho mohl mít výš. A taky jsem mu asi před 5 lety omotal řídítka novou páskou, která však při tom pádu vzala u levé páčky brzdy za své. A taky časem prasklo pár drátů, předloni jsem měnil zpuchřelé duše za nové. Chystám se i na výměnu plášťů.

[74] Vložil(a): Viktor Janeba, 2005-06-29, 15:28 Solo | MuteČtenáři: ---

[72] nemaji homologaci.

[75] Vložil(a): P, 2005-06-29, 15:30 Solo | MuteČtenáři: ---

Souhlasím, že vozík je mnohem lepší než sedačka. Sice je dražší, ale (především pro dítě) bezpečnější.
http://www.cyklistika.cz/voziky/vozik.htm

[76] Vložil(a): Kráťa, 2005-06-29, 15:49 Solo | MuteČtenáři: ---

[53],[74] Mě nezajímá, že nemají homologaci. Tu určitě nemá ani ten bicykl, za kterým to bude připojeno.

Mě zajímá, KDE JE TO NAPSÁNO !

[77] Vložil(a): Aldin, 2005-06-29, 15:51 Solo | MuteČtenáři: ---

Presne pred rokem jsem take vybiral kolo. Hlavni pozadavky byly: lehke, maly valivy odpor po silnici ale abych ho v terenu hned nezrusil. Hlavni info jsem cerpal z bikeforum. Po precteni diskuzi jsem narazil na rozhodnuti nekolika zkusenejsich cyklistu, kterym bylo kolo ukradeno a zrovna nemeli 60000 na nove. Pak vybrali Author Stratos.

Nerikam to tu kuli reklame, ale protoze to byla jedna z mnoha informaci, ktera mne presvedcila kolo koupit. Stratos tedy pouzivam jiz rok. Musim rici, ze vse co jsem se o nem docetl na internetu je pravda. Je to velmi dobre predevsim turisticke kolo - vzprimenejsi pozes = mensi tlak na ruce. Nechal jsem si u nej vymenit razeni na Alivio, predni vidli mam pevnou. Mam 20", vazi 12,5kg.

Do terenu se tolik nehodi. Jeho hlavni prednosti je rychlost. Da se na nem jet v pohode po solidnich lesnich cestach, ale pokud vyjedes na silnici, neni problem (po rovine, pri bezvetri) jet i ke 30km/h. A to bez vetsi namahy, jede se na nem opravdu lehce. Bracha na takove tempo uz nemel prevody, nebo musel silene dupat, aby me stacil.

Co se tyce prevodu ma 3*8=24. Pouzivam jich pouze 12. Takove kombinace, aby se retez co nejmene krizil (z kazdeho predniho tacu vzadu ctyri nejblizsi) 3-(1-4); 2-(3-6); 1-(5-8). Z toho nejvice pouzivam 2-(3-6); (tj. vepredu uprostred, vzadu na 4 prostrednich. Pokud jedu po silnici nad 20km/h, coz je casto, uz se vyplati pouzivat 1-(5-8). Drive jsem na prednim tacu moc neradil, ale u tohoto kola jsem si na to zvykl. Opravdu jede a pro udrzeni tempa je radit potreba. S timto kolem se da snadno ujet vice nez jen par km okolo baraku.

[78] Vložil(a): zimmi [web], 2005-06-29, 16:22 Solo | MuteČtenáři: ---

jo k tomu sedlu, znam zasadu, ze ma byt ve vysce rozkroku:)opravdu, nedelam si srandu.
neni dobre mit sedlo moc nizko hlavne proto,ze kdyz slapes, strasne te boli nohy, ale kolo "nejak" nejede.
kdyz mas nohu na slapce a uplne dole, musi byt noha natazena-podotykam, ze cela, vcetne chodidla, samozrejme ne tak, aby sis roztrhl slachy.

[79] Vložil(a): mirrda, 2005-06-29, 17:18 Solo | MuteČtenáři:  + + +

Hlavně se nauč perfektně brzdit, brzdy musíš ovládat úplně automaticky a nesmíš se bát, musíš vědět, co s nimi můžeš a co nemůžeš dělat, musíš bez jakéhokoli uvažování reflexivně dávat ruce na brzdy v případě potřeby jako prevence, musíš vědět, která je přední a zadní. Musíš znát, v jaké rychlosti a na jakém terénu si můžeš jak dovolit brzdit. Nesmíš se býát přední brzdy: Jeď někde po asfaltce okolo 15 km/h a pomalu přidávej přední brzdu, když se ti cokoli nebude zdát, pusť ji. Když už pojedeš opravdu pomalu (5 km/h), zkus si přibrzdit tak, aby se ti trošku nadzvedlo zadní kolo (nejde o machrovinu, brzdy musíš opravdu znát).

Taky je hodně dobré znát svou převodovku: Vědět, na kterou stranu řidítkem točit (v tvém případě), aby se stalo to a to, jak moc točit, kdy můžeš začít zase šlapat. Když budeš přehazovat a pojedeš po rovince / z kopečka, tak prostě jen zmírníš tempo šlapání a přehodíš, když pojedeš do kopečka (i mírného) a jedeš pomalu, je dobré to trošku rozšlapat a až pak zmírnit špapání a co nejrychleji přehodit. Je dobré řadit pár metrů před kopcem, v kopci se moc dobře neřadí, aby to nebylo v záběru a zárověň aby ses nezastavil / hodně nezpomalil. Když budeš na nějaké méně rušné silnici, klidně se otoč (směrem z kopce), přehoď a s lehkým převodem jeď nahoru. Až budeš přehazovat "s přehledem", tak se nauč přehazovat vždy, když se to hodí. Nesnaž se menší kopce vyjet tak, že se postavíš, nebo že do nohou hodně zatlačíš. Nestojí to za to, radši podřaď a vyjeď kopec v sedě, klasicky.

Sedlo doporučuji, jak již někdo psal, dát tak vysoko, aby když sedíš a napneš nohu, tak abys dosáhl patou na šlapátko. Dosáhnout na zem není úplně nutné, avšak hodí se dosáhnout aspoň špičkami.

Taky doporučuji, jak již pár lidí psalo, udržovat stále stejné tempo šlapání, a to takové, že radši šlapat rychleji, než moc na sílu.

Co se týče helmy a rukavic, ty si kup co nejdříve to bude možné.

Foukání pneumatik - já foukám na benzince Aral, je tam kompresor. Na ciferník se nekoukám, prostě až to bude pevné, tak skončím. Neboj se vyzkoušet jízdu při různém nafoukání pneumatik, ovšem moc to nepřefoukni ani nepodfoukni. Když máš nadhuštěné pneumatiky, lépe se jezdí po cestě (jede po té cestě menší plocha pneumatiky), ale hoře v terénu (moc to brní a nedrží ta pneumatika tak dobře na nerovnostech). Když podhustíš, tak se pneu více "rozplácne" a na cestě budeš mít větší odpor, bude se hůře šlapat a na rovinkách to nepojede "tak jakože samo", ovšem v terénu se plášť přizpůsobí terénu (pojedeš po širší ploše) a bude lépe sedět, budeš moci více přehledně a aktivně brzdit.

Na kolo nalézáš tak, že chytneš zboku řídítka a rafinovaným švihem přehodíš jednu nohu přes sedadlo, nastavíš si pravou šlapku tak, aby klika (ta tyč, které drží šlapku) byla zhruba v poloze lomítka (/), při lehkém převodu sedneš a jedeš, při těžším je lepší se rozjet ve stoje. Když budeš zastavovat, podřaď si. Nemusíš zas na nějaký super-lehký převod, stačí 2. talíř, 5. kolečko.

Ještě k tomu řazení: Nedoporučuji pořád jezdit na střední talíř, ono to řezení není zas tak těžké, jen si to musíš vžít. Já jezdím asi takhle: 1-1, 1-2, 1-3, 1-4, 2-4, 2-5, 2-6, 3-5, 3-6, 3-7, 3-8. Vždy jezdi takové převody, ať to tam dole nedělá škaredé zvuky.

Při každém vrzání zajeď za servis-manem a nech si to za pár korun opravit, tím životnost některých dílů hodně prodloužíš. Sám do toho radši nevrtej, ono to není zas až tak jednoduché a když to rozšteluješ, tak už to nedáš do kupy.

[80] Vložil(a): Honza, 2005-06-29, 19:00 Solo | MuteČtenáři: ---

Já si teda nepřečetl všechny názory, ale chtěl bych taky přidat špetku do mlýna. Co se nastavení sedla, tak co vím já, tak by mělo být nastaveno tak, že když na něm člověk sedí tak by měl mít nataženou nohu, když je šlapátko dole. Ne ji mít pokrčenou.
A k tomu co psal mirrda, ze jezdi na Aral: pokud Pixy nema horske kolo ale cross (coz ted Author dela velice dobry, jedno vlastnim), tak si na zadne pumpe nedofoukne, protoze na cross-kach nejsou auto-ventilky.

[81] Vložil(a): tsunami [web], 2005-06-29, 19:37 Solo | MuteČtenáři: ---

Ahoj,

mozna trochu OT, ale neporadite nekdo nejake dobre kolo pro jezdeni na silnici? Vim ze to je trapna otazka, ale kdyz k ni pridam ze mam 2m a chtel bych aby bylo navrzene tak na 130kg zateze, tak za rozumnou cenu nikde nic nesezenu :-( Zatim jezdim na ukrajine, klasickej balonak. Vymenil jsem si zadni draty za silnejsi (2.8mm tusim) aby nepraskaly. Je to super kolo, ale dal jak 30km se na tom jezdi blbe :-(

Je nekde na netu nejaka slusna mapa cyklostezek v Praze? Jsou vubec cyklostezky v Praze?

[82] Vložil(a): mafo [web], 2005-06-29, 19:48 Solo | MuteČtenáři: ---

Dosť vela príspevkov tu spomína pády. Pixy chce jazdiť, pokiaľ som pochopil, so svojím dieťaťom. A v takomto prípade musí byť akýkoľvek pád vylúčený. Jazdec pri páde s bycikla ako tak odskočí, ale čo môže spraviť dieťa pripútané v sedačke okrem čakania na nevšedný (a nepríjemný zážitok)? Píšem to preto, lebo som bol svedkom ako chlap na ulici stretol známeho, zosadol z bycikla na ktorom mal vzdadu dievčatko. Asi chcel niečo vysvetliť, a použil k tomu ruky, ktoré dal preč z riadidiel. Skúste hádať, či si to dievčatko nerozbilo hlavu o asfalt...
Nechcem tým spochybniť pixyho otcovský pud sebazáchovy svojho potomka, len upozorňujem na túto skutočnosť.
A ešte jeden postreh, pri prejazde zákrut väčšou rýchlosťou je vhodné dať kľuku pedálu na tej strane na ktorú sa bycikel nahýňa hore, veľmi ľahko sa totiž dá zachytiť nejaký koreň, kameň a zničiť pedál.

[83] Vložil(a): Roj [web], 2005-06-29, 20:53 Solo | MuteČtenáři: ---

Moje uzasna dvaapulleta holcicka se mnou jezdi v sedacce uz rok. Vzdycky, kdyz jsem rekl, ze nekam pojedeme, zacla radosti poskakovat a tancovat, dnes to doprovazi slovne a zpevem :-)

Samozrejme ze detska sedacka je to prave orechove!!!! Ta nase ma pripoutatelny nozicky a tribodove ksiry. Dite nedosahne na nic pohybliveho.

Ale jestli mas velkou nohu (na velikosti zalezi!), zapomen na slapani spickami a priprav se na tezkou reholi :-)

[84] Vložil(a): Roj [web], 2005-06-29, 20:59 Solo | MuteČtenáři: ---

[82] ANO!!!
Ja, jelikoz jezdim uz 35 let, nepadam. Ale Pixy, ty si musis SAM povinne aspon 5krat poradne rozbit drzku, nez na to Zuzanku posadis!!!!!!

Neda se nic delat, zivot se s nikym nemazli :-)
Alternativa je jezdit s ditetem krokem po parkovych cestickach v dobe, kdy jsi tam siroko daleko jediny pohybujici se objekt.

[85] Vložil(a): Viktor Janeba, 2005-06-29, 21:05 Solo | MuteČtenáři: ---

[80] tak to mi cely prijde jako jedna velka mystifikace.
a) v zadnem pripade! natazena noha.
b) co je to "cross"... vetsinou zkratka cyklokrosu a o tom vazne pochybuju, asi myslis treking.
c) ventilek tam mas, jakej si tam das. Ja vozim galuskove, protoze foukam vlastni pumpou nebo bombickama, nekdo dava prednost autoventilku, protoze fouka na benzince pumpe.

[86] Vložil(a): Petr Staníček [web], 2005-06-29, 21:25 Solo | MuteČtenáři: ---

ad [79] > Díky, skvělé rady. Něco takového o tom řazení jsem chtěl slyšet. Fakt moc děkuju.

ad [85] > Mýlíš se, to už jsem poučenější i já. Trekové kolo je kolo crossové, doplněné o turistickou výbavu (blatníky, nosiče atd.). V zásadě se ale prodávají především kola krosová, tedy bez téhle výbavy.

[87] Vložil(a): Petr Staníček [web], 2005-06-29, 21:26 Solo | MuteČtenáři: ---

ad [84] > Nestraš, já nehodlám padat vůbec. :( Ale stejně to vypadá, že v sedačce bude vozit malou spíš žena, já si buďto pořídím přední sedačku (na krátké pomalé projížďky), nebo se plácnu přes kapsu a pořídím ten vozík.

[88] Vložil(a): Roj [web], 2005-06-29, 21:38 Solo | MuteČtenáři: ---

[87] Ono to nejni tak hrozne. Ze zacatku jezdis opatrne. Hodne opatrne a pomalu, az to okoli s.. stve :-)
A pak si zacnes zvykat a poustet to. A pak vic. A pak to prijde... a v tu chvili jed SAM.

BTW ja su jeste stara skola, mam na kole(ch) berany (jako Armstrong) a nikdy jsem s helmou nejezdil a ziju. Ale je fakt, ze zamlada jsem si hlavu parkrat rozbil.

BTW uz jsi prekvapene zjistil, ze z kola daleko vic boli ruce a zadek, nez nohy? :-)

[89] Vložil(a): Petr Staníček [web], 2005-06-29, 22:00 Solo | MuteČtenáři: ---

> "BTW uz jsi prekvapene zjistil, ze z kola daleko vic boli ruce a zadek, nez nohy? :-)"

Ano. Velmi překvapeně.

[90] Vložil(a): Viktor Janeba, 2005-06-29, 23:40 Solo | MuteČtenáři: ---

[86] tak to by me zajimalo, co je to za obskurni novinku v kategorizaci kol. Vzdycky se tohle rozlisovalo ne podle vybavy (nosice, blatniky atd. si muzu navesit i na MTB a nikdo tomu pak nerika treking), ale podle prumeru kol, zprevodovani a stavby ramu. Cross bylo vzdycky kolo pro cyklokros, tedy neco zcela mimo beznou turistarnu.
No nic, asi se to ted pro turistarnu cleni do dalsich kategorii, ktere jsem nezachytil ve svem zakysu na MTB. Neco jako u aut SUV, MPV a podobny *$E**#(.

[91] Vložil(a): sun [web], 2005-06-29, 23:57 Solo | MuteČtenáři: ---

[90] Jo to nás s kamarádama taky překvapilo. Člověk si koupí treking, sundá z toho blatníky a ejhle - už má doma cross. Asi si na svoje kolo nasadím berany a budu mít silničku:)))

Mimochodem brýle jsou vskutku třeba - http://www.volny.cz/inon/kolo.html#zobrazeno ,ale předem varuji, že je to dost nechutný

[92] Vložil(a): mirrda, 2005-06-30, 00:12 Solo | MuteČtenáři: ---

Ještě něco:

Cyklokraťasy udělají tohle: nefouká ti vzduch dovnitř, což je pohodlné a nemůže ti tam vletět vosa nebo jiná havěť. Stojí od 500 kč nahoru (ty kvalitnější) - složené z 8mi dílů látky, ale hlavně mají takovou "plínu", která zaručí, že tě začne bolet prdel až po hodně dlouhé době. Zezačátku se to moc nevyplatí, ale jestli tě to začne bavit, tak asi jo.

Cyklodres ( http://mir.kgb.cz/mirrda/load/dres.jpg ) stojí od 700 kč nahoru a není tak užitečný jako kraťasy. Jen to ve větru nevlaje, není v tom moc horko a víc profi to vypadá :-)

A zatáčení - jestli zatočíš na 15 metrech, tak to moc dostatečné není, to musíš nějak natrénovat. Měl by s být schopen se otočit o 180 ° na takovém běžném chodníku.

Btw, čím rychleji jedeš, tím lépe se drží stabilita (to jsem zjistil, když jsem se učil jezdit bez rukou :-P).

Nebrzdi, nebo brzdi, ale jen lehce v prudších zatáčkách. Vždy si přibrzdi před zatáčkou. Já občas dost riskuju a najíždím dost rychle do míst, kam nevidím, pak uvidím závoru předemnou a nalevo od ní úzkou pěšinku, tak radši prudce zpomalím, když jedu rovně, a pak na posledních metrach zatočím, než abych se snažil trefit ve 25 km/h do té kořenovité pěšinky.

Až budeš tak nějak zvládat jízdu po chodníku / cestě, zkus si taky nějaké kameny, bahno, kořeny stromů.

Když pojedeš rychleji po nerovnostech (třeba sjedeš rozjetý z pěkné asfaltky na nějakou kamenitou polňačku), postav se. Zvedni se ze sedadla. Je pak menší šance toho, že ti přední/zadní kolo nějak uskočí nebo tak.

Jo, a když budeš chtít vyjet na patník, jeď na něj kolmo ap ředním kolem vyskoč, zadní už tam nějak vyjede, a nejeď moc rychle, ať nezničíš pneu a ráfky.

[93] Vložil(a): mafo [web], 2005-06-30, 01:47 Solo | MuteČtenáři: ---

Ešte niečo, pixi spomínal ze okrem antikvariátneho vytláčku rád pre bikerov nenašiel nič schopného, http://bicykel.host.sk/ - veľmi dobre obsahovo spracovaná stránka, dá sa z nej veľa dozvedieť (už aj tu spomínane rady)

[94] Vložil(a): emh, 2005-06-30, 12:50 Solo | MuteČtenáři: ---

Techicka na Pixyho a uplne vazne: tobe k tomu nedali takovou modrou knizecku s napisem Navod k pouzivani jizdniho kola Author?

[95] Vložil(a): Roj [web], 2005-06-30, 14:17 Solo | MuteČtenáři: ---

Ad brzdeni:

Zadni brzdou prakticky nebrzdim, vzhledem ke geometrii kola to nema skoro zadny vyznam. Uvedomte si, ze oproti treba autu lezi teziste cyklistu RADOVE vyse vzhledem k rozvoru. Takze vektor zrychleni spolu s gravitaci pri brzdeni prochazi velmi blizko styku predni gumy s podlahou. Kdyz to prezenes, letis pres riditka :-)
Ale vyplyva z toho, ze na zadnim kole v tu chvili nelezi skoro zadna pritlacna sila, takze jdes hned do smyku.

Brzdeni zadni brzdou ma jedinou vyhodu: NEMUZES prelitnout pres riditka. Ale zato vlitnes do toho, pred cims brzdil :-)

Ad jezdeni bez drzeni riditek:
-----------------------------
Geometrie silnicniho kola (treku taky, ale o malinko mene) ma tu vlastnost, ze sama udrzuje rovnovahu. Je to dano:
1) tim, ze osa riditek je sikma, neboli neni svisla.
2) osa riditek neprotina osu kola (i kdyz je k ni kolma, ale mimobezne)

1) vede k tomu, ze pri naklonu se riditka samy staceji do zatacky. Takze pri urcite rychlosti dojde k vyrovnane zpetne vazbe. Ale stejne tomu musis pomahat pohybem tela a dovazovat.
1+2) vede k tomu, ze kdyz potrebudes necekane rychle zatocit, vyhnout se, teziste se ti v prvnim okamziku posune nepatrne vic do zatacky, takze ziskas ten nutny gravitacni moment k tomu, aby ses vubec mohl naklopit do zatacky a zatocit.
Casove tim usetris par miliseknd, ktery jsou rozhodujici.
Pak uz jen podvedome vyrovnavas odstredivou silu a naklon, ale ten prvni okamzik dela geometrie kola.

Proto taky je nesmirne tezke, az nemozne, naucit se na kole COUVAT :-)

Tak, a ted teprve jsi dostatecne teorerticky vybaven k tomu, abys mohl vyrazit kosit chodce :-)
Doufam, zes to doted vydrzel doma :-)

[96] Vložil(a): Viktor Janeba, 2005-06-30, 14:24 Solo | MuteČtenáři: ---

[95] Chachacha :-))))
zapomnel jsi jeste na jeden dulezity faktor: na kole te vzprimeneho udrzuje gyroskopicky moment otacejicich se kol. Cim vyssi otacky, tim lepe se jede rovne, takze pri dostatecne rychlosti muzes jet bez drzeni v jakekoliv pozici ;).

[97] Vložil(a): crw, 2005-06-30, 18:10 Solo | MuteČtenáři: ---

Proboha, kdo to napsal místo pedálů "šlapátka"? To je strašný 8-)))

Kostra = rám
Sedačka = sedlo (neplatí pro dětské)
Šlapátka = pedály...

Uf 8-)))

[98] Vložil(a): ondřej hájek, 2005-06-30, 21:39 Solo | MuteČtenáři: ---

[72] Na pozemních komunikacích není zakázáno použití pořívěsných vozíků za kolo, je to dokonce povoleno (§58 odst. 5 zákona 361/2000 O provozu na pozemních komunikacích). Je však ZAKÁZÁNO přepravovat osoby v jiném přípojném vozidle, než které je určeno pro přepravu osob (§48 odst. 5 téhož zákona). O tom, zda je přípojné vozidlo určeno pro přepravu osob nerozhoduje prodejce, řidič (pozor i cyklista je řidič! se všemi právy a povinnostmi) či případně babička, ale výhradně homologační orgán (Ministerstvo dopravy na základě odborného stanoviska certifikačního orgánu). Je to padlé na hlavu, ale u nás zatím v žádném přívěsném vozíku za kolo, provozovaném např. v Dánsku jako dětský vlek, nesmí být přepravována osoba.

[99] Vložil(a): socka, 2005-06-30, 22:44 Solo | MuteČtenáři: ---

Nemate nekdo zkusenost s levnejsimi Authory jako je Prime, Compact, Horizon nebo Classic? O kolik a v cem jsou horsi nez Stratos? Da se s nimi vyjet na nejaky ten tyden za hranice nebo se rozsypou po par kilometrech?

[100] Vložil(a): Roj [web], 2005-06-30, 22:50 Solo | MuteČtenáři: ---

[96] No jo, kdyz chces jezdit bez drzeni, musis prehodit na nejlehci prevod a slapat, co to da. :-))
Pac gyroskopicky moment rotujicich nohou a slapek (slapatek) ti dava kridla :-)

[101] Vložil(a): Bochi [web], 2005-07-01, 00:11 Solo | MuteČtenáři: ---

[88] "nikdy jsem s helmou nejezdil a ziju" Také jsem nikdy neměl v oblibě nosení přilby (už i proto, že před 15-10 lety nebyly zdaleka takové "hi-fi" a pohodlné jako dnes), ale už kvůli tomu, že jsem jezdil závodně, byla nutná. Nějakou dobu mi trvalo, než jsem se naučil ji běžně používat i na civilní provoz. A dnes už nelituji ani trošku, mám důvod - stará přilba je vejpůl, ale já žiju. A teď si blahořečím, že jsem to včas pochopil. Přeji vám, abyste k témuž dospěl také včas.

[102] Vložil(a): Bochi [web], 2005-07-01, 00:20 Solo | MuteČtenáři: ---

[80] S tím nastavením sedla to je rozhodně jinak. Sedlo má být v takové výšce, aby když na pedál šlápnete patou, byla tato noha natažená a přitom musíte sedět symetricky (tedy ne, že se budete naklánět směrem k tomu pedálu - nejlépe to ohlídáte tím, že druhou nohou se opíráte nataženou špičkou o zem). V reálu se pak šlape špičkou, čímžto se dosáhne žádoucího "nedopnutí" nohy při spodní úvrati pedálu.

Nebudu už dál přidávat další rady, sešlo se jich ti tu, Pixy, docela dost. Jenom mě trochu mrzí, že své rady tu rozhazovali občas i ti, kteří tomu zřejmě sami moc nerozumí (viz odstavec výše) a tak si to musíš holt nějak přebrat.

A ještě poslední věc - naprosto bezvýhradně se ztotožňuji s názorem, který tu už padnul - neber prosím Zuzanku do sedačky dříve, než budeš mít něco naježděno a než si sám párkrát trochu (přeji ti, aby co s nejménšími důsledky) natlučeš.

[103] Vložil(a): Bochi [web], 2005-07-01, 00:28 Solo | MuteČtenáři: ---

[61] "Zvažuju, zda koupit či nekoupit přilbu..." Nezvažujte, kupte. Jestli vám těch 600-1500 nestojí za život, pak je to vaše rozhodnutí, já bych ale neváhal.

[104] Vložil(a): ino [web], 2005-07-01, 01:34 Solo | MuteČtenáři: ---

[61] [103] tak tak, my jsme je koupili teprve nedavano a moje draha polovicka ji pouzila hned po dvou dnech.
Pekne sebou svihla na bok /sprajclo se ji predni kolo/, pravda mela otres mozku, ale lepsi, nez kdybych tam koukal jakou barvu ma jeji mozkovna...

A za odmenu jsme jeste dostali slevu od vyrobce na novou prilbu :-)

[105] Vložil(a): tsunami [web], 2005-07-01, 09:15 Solo | MuteČtenáři: ---

[103] Přilbu jsem dostal od rodičů když mi bylo asi 15, tou dobou jsem každý den najezdil víc jak 60km. Měl jsem pár pádů a přilba mi několikrát zachránila život. Pokud to někdo myslí s kolem vážně, určitě se vyplatí ta směšná investice.

[106] Vložil(a): inva, 2005-07-04, 13:17 Solo | MuteČtenáři: ---

take jsem si kopupil Stratose, ale nevim jak ho nafoukat ;]sakra. byl jsem snim na benzine a cumim na to jak delo. tam nejaky maly sulinek ktery se sroubuje, trochu jsem snim pootcil ale uchazel vzduch tak jsem to zase zasrouboval.. protoze to autopumpou nejde;] Nevite jak na to? ;]

[107] Vložil(a): Radek [web], 2005-07-04, 20:43 Solo | MuteČtenáři: ---

Rady: ambike.com:
Servis a údržba: http://ambike.com/search.php?rstext=all-phpRS-all&rstema=12
seznam rubrik http://ambike.com/index.php?akce=temata

napsal radek ze sportaci.cz

[108] Vložil(a): Radek [web], 2005-07-04, 20:47 Solo | MuteČtenáři: ---

Haha, neberte to nijak zle, ale kdo na kole jezdí, ten se v této diskusi nasměje :). Přemýšlím, jestli se tak nasmějí i PC geekové u PC amatérů... anebo jestli je to spíš štve?

[109] Vložil(a): inva, 2005-07-05, 13:16 Solo | MuteČtenáři: ---

nic vezlem ale ja na tech strankach nenasel jak nafouknout kolo ;]

[110] Vložil(a): Bender [web], 2005-07-05, 22:04 Solo | MuteČtenáři: ---

[106] Na duších bývají dva druhy ventilků: autoventilek nebo galuskový. U pumpy nafoukneš jen autoventilek, takže si na galuskový buď kup za pár korun redukci, anebo přímo pumpičku (doporučuji, benzínky nejsou všude).

[111] Vložil(a): Roj [web], 2005-07-05, 23:24 Solo | MuteČtenáři: ---

[106] A treba z takovych tech prenosnych foukatek, co maji na Aralu, dusi nenafouknes vubec, protoze na to nemaji tlak.

[112] Vložil(a): nice [web], 2005-09-02, 09:11 Solo | MuteČtenáři: ---

Good blog


Váš názor

Přidat nový komentář

Váš komentář

Přidávání komentářů k tomuto příspěvku již bylo ukončeno.

Chcete-li autorovi přesto sdělit nějakou podstatnou informaci, která se příspěvku týká, kontaktujte jej e-mailem.



 RSS 0.9x  Export  RDF  Export  RSS 0.9x  Komentáře  TXT  Komentáře  XHTML 1.0  Validate  W3C  CSS 2.1  Em-web  Resizable  W4D  90% dogmatic

Vygenerováno: [stránka generována dynamicky]