TOPlist

Pixylophone - archiv

Pondělí, 30. červen 2003

Jen tak
22.53

Jestli je Administrace ženská...

... tak já jsem královna ze Sáby. Tenhle link si skoro ani nezaslouží... Ale skoro bych vsadil klobouk, že autor se často vyskytuje na X-ku a jiných chatech s nickem jako NadrženáNikolka, Petruška69 nebo vlhka_kocicka.

Vložil Petr Staníček - Trvalý odkaz - Komentáře (11)


Jen tak
14.51

Důkaz existence Boha

Víte, že se dá matematickými prostředky dokázat, že jsem Bůh?

Já jsem já, Bůh je Bůh — neboli matematicky:

     x = x           / vynásobíme x
   x.x = x.x
    x2 = x2          / odečteme x2
 x2-x2 = x2-x2       / vlevo vytkneme x
x(x-x) = x2-x2       / vpravo podle vzorce a2-b2=(a+b)(a-b)
x(x-x) = (x+x)(x-x)  / zkrátíme
     x = x+x
     x = 2x
     1 = 2

Já a Bůh jsme dva. 2=1 => Já jsem Bůh.

Q.E.D. ;)

BTW, jde to i o něco složitěji přes komplexní čísla:

1 = √1 = √((-1).(-1)) = √(-1).√(-1) = i.i = i2 = -1

A jelikož 1 = -1, tak taky 3 = 1 a Bůh je trojjediný :D

Vložil Petr Staníček - Trvalý odkaz - Komentáře (30)


Neděle, 29. červen 2003

Jen tak
12.00

Porno s Kobzanovou?

Jestli jste už viděli privátní fotky Kobzanové, Hrubešové, nebo Brožové, se ptá blog epileptického křečka.

Vložil Petr Staníček - Trvalý odkaz - Komentáře (2)


Webdesign
00.52

Nedělejte si iluze...

... o uživatelích Internetu. Některé z jejich ekvilibristik jsou skutečně nepochopitelné. Ale je to prostě tak, s tím nikdo nic nenadělá.

Například: Na Blesku se každý měsíc mezi topten nejčastějších vstupních odkazů z vyhledávačů objevují řetězce "blesk.cz" a "www.blesk.cz". Což neznamená nic jiného, než že každý měsíc se několik set lidí dostane na Blesk tak, že si načtou vyhledávač, do něj zapíší adresu "www.blesk.cz", nechají to vyhledat a pak kliknou na první odkaz... BTW, Jyxu to nezafunguje, tam je odkaz na Blesk až šestý, sedmý v pořadí.

A jen pro zajímavost, z dalších refererů jsou nejpopulárnější "katie price" (nechápu — jakási modelka, kterou neznám, ale vede), "dolly buster", "paula wild", "monica bellucci", "lolo ferrari" a stálice "diana konzanová" (i když ta už se v červnu propadla do druhé desítky).

Vložil Petr Staníček - Trvalý odkaz - Komentáře (12)


Jen tak
00.16

Sinice

Pletu se, nebo opervdu ještě tak před pěti lety nebylo po nějakých sinicích skoro ani památky — zatímco dneska už je těžký problém najít rybník, který nekvete brčálovou zelení neprůhlednou na deset centimetrů? Zaskočit si v parném letním dni k nejbližšímu rybníku se stává čirým sci-fi.

Sakra, že oni to tam nasazujou správci soukromých koupališť...?

Vložil Petr Staníček - Trvalý odkaz - Komentáře (2)


Pátek, 27. červen 2003

Jen tak
11.31

Nestíhám...

Omlouvám se za velmi sporadické příspěvky v posledních dnech. Sotva stíhám všechny pracovní povinnosti, o mimopracovních nemluvě. Už teď to vidím na plně pracovní víkend... Rekonstrukce bytu ale zdárně pokračuje (viz průběžně aktualizovanou fotogalerii). Díky za vaši přízeň a svatou trpělivost.

Vložil Petr Staníček - Trvalý odkaz - Komentáře (3)


Středa, 25. červen 2003

Webdesign
09.53

Safari je na světě

Mezi včerejší záplavou krásných nových strojů Apple na dlouho očekávané vývojářské konferenci WWDC (nová verze OSX: Panther, nejrychlejší desktopy na světě: PowerMacy G5 :) iChatAV s úžasnou kamerkou iSight atd.) se skoro ztrácí finální release prohlížeče Safari 1.0.

Krom toho, že už opravdu konečně release (doposud bylo Safari jen beta), pár opravených chyb (ještě ale ne všech), úžasné rychlosti (jako by nestačilo, že i ta beta byla dvakrát rychlejší než MSIE nebo Mozilla) a faktu, že se Safari oficiálně stává výchozím prohlížečem předinstalovaným na všech nových macích — tak k tomu ještě je součástí instalace WebKit, neboli renderovací jádro KHTML volně přístupné jakékoli aplikaci. První praktické použití na sebe nedávají dlouho čekat — hned druhý den po zveřejnění je tu například nový RSS reader Shrook, který právě díky WebKitu umí ve svém okně zobrazit nejen obsah příspěvků uvedený v RSS, ale i přímo cílovou stránku (viz ukázku 1, ukázku 2). Pohodička...

Vložil Petr Staníček - Trvalý odkaz - Komentáře (8)


Pondělí, 23. červen 2003

Jen tak
18.30

Byt po výbuchu

Mám tu první části fotodokumentace z pomalého a bolestivého přerodu našeho roztomilého bytu. Zvuková (hluková) složka k celkovému dojmu chybí, ale věřím, že si ji každý snadno představí. Ano, i v tomhle se dá pracovat — i když vzhledem k předchozímu příspěvku (viz update) je soustředění se na nějakou tvůrčí práci docela náročná záležitost... :/

Vložil Petr Staníček - Trvalý odkaz - Komentáře (3)


Pátek, 20. červen 2003

Jen tak
22.46

Policejní zvůle, nebo jen nebetyčná blbost? (Update)

Měl jsem za posledních 13 let o naší policii už trochu vylepšené mínění. Patrně jsem se pouze těžce mýlil. Zkuste se na chvíli vžít do následující situace (jestli se vám to podaří):

Březen: vracíte se z celodenního firemního školení, jdete rovnou na vlak, nejkratší cestou. O pár minut později vás zastaví policajt, zkouší na vás jakousi kontrolu a ptá se na divné otázky (kam jdete, odkud, co tam atd.). Něco si napíše, odjede, jdete dál. OK, stává se...

O půl hodiny později sedíte ve vlaku, který už se má skoro rozjet, a v tom vás ten samý ferda vytáhne ven ("nebojte, pane, ten vlak vám neujede..."). Druhé kolo vyptávání, ale zase se nic nedozvíte. Policajt si něco zapíše, odejde a vy odjedete domů vlakem zpožděným o půl hodiny...

Květen: Cestou na závěrečnou zkoušku onoho půlročního školení a následný společný večírek se k vám na ulici přitočí cizí chlap, ukáže tajnou placku. "Půjdete s námi, potřebujeme s vámi mluvit." Skončíte na "trojce", kde odevzdáte všechny cennosti, mobil atd. Vezmou vám otisky (všechny prsty, dlaně, dvakrát po sobě), vyfotí vás s číslem (zepředu, z boku, z anfasu — znáte ty fotky). "Chvíli tu počkejte." Sedíte v tranzu na lavici na chodbě pendrekárny a čekáte, stále netuše, co se děje.

O tři hodiny (!) později: "Tak pojďte dál." Po dalších pár hodinách výslechu se průběžně dozvíte, že v tom březnu vás kontrolovali půl hodiny poté, co se kdosi pokusil přepadnout banku. A vy jste se nacházel v cca kilometrovém okruhu a měl jste podobný klobouk jako onen padouch, kterého mají nahraného na bezpečnostní kameře. Výslechy a čekání pokračují ještě několik hodin, průběžně se dozvíte, že už vás dlouhou dobu sledují (a odposlouchávají?); zúčastníte se identifikace (ovšem jako jeden z těch pěti stejně oblečených maníků před poloprůhledným zrcadlem) — naštěstí s negativním výsledkem.

Je to jistě netradiční zážitek — ale na druhé straně se nemáte čeho bát. V době činu jste byl ještě na školení s patnácti dalšími lidmi, padouch vám byl sice podobný, ale měl přece jen jinou postavu a na rozdíl od vás dlouhý plášť — těžko jste takový idiot, abyste někam zahodil plášť a přitom si nechal nápadný širák; ostatně ten kloubouk byl jen podobný, ne stejný. Detektivům jste dal příslušné adresy a kontakty — v prvé řadě, aby vás omluvili na té závěrečné zkoušce, a později večer také, aby si ověřili vaše alibi: příslušní svědci vás v době vašeho výslechu postrádají v hospodě, kde ty zkoušky zapíjejí. Nakonec, až pozdě v noci, vás švestky s náznakem omlouvy pustí domů... Rodina je na mrtvici, máte nadlouho co vyprávět.

Po pár dnech se dozvíte, že na té zkoušce vás nikdo neomluvil (ač vám to slíbili) — a že ani v oné hospodě za spolužáky nikdo nebyl, vaše alibi si nikdo neověřoval ani náznakem.

Červen: Na ulici se k vám přitočí cizí chlap... Je zbytečné to rozpitvávat do podrobna, takže ve stručnosti: jste zatčen, s povolením k domovní prohlídce vám vysmýčí byt 15 (sic!) policajtů, jste zadržen (na max. 48 hodin) zase na trojce a již jako obviněný hlavní podezřelý čekáte na schválení státního zástupce — když to přiklepne, hrozí vám až 3 měsíce vazby na Ruzyni (abyste neovlivňoval svědky — tj. všechny ty známé, kterým předchozí neuvěřitelnou historku dáváte k dobru už dva měsíce).

Když to shrnu: jste obviněn z pokusu o zločin (ten lupič nic nevzal, po chvíli se lekl a utekl), který se stal v době, kdy jste byl daleko jinde, společně s patnácti svědky. Vaše alibi se přitom během uplynulých dvou měsíců (!) nikdo nenamáhal ověřit. Přitom vás celou dobu pečlivě sledovali, možná i odposlouchávali. Dále máte klobouk, který je podobný tomu z obrázků (už při zběžném prohlédnutí ale znatelně odlišný). Dále vám ve skříni doma vyštrachali starý plášť podobný tomu pachatelovu (už několik let ho nenosíte, navíc je tomu z obrázků zase jen podobný — odlišnosti jsou výrazné). Dále vás při identifikaci nepoznali bankovní zaměstnanci, kteří pachateli viděli do tváře. V kufříku, který roztržitý lupič v bance zapomněl, však údajně byla potvrzena vaše pachová stopa. Kufřík samozřejmě není váš — kufřík ostatně vůbec nenosíte, ani nevlastníte. Pachová zkouška proběhla až po dvou měsících a pouze v přítomnosti psovoda (tedy nezákonně, navíc s možností manipulace důkazy) — ale je jediným důkazem, na jehož základě jste obviněn. Potvrdí-li obvinění státní zástupce, hrozí vám 3 měsíce Ruzyň, soud a třeba i další pobyt v base...

Jako námět na film je to dost uhozený, co? Jenže je to realita a tím obviněným je člověk mně velmi blízký. Teď dřepí někde v cele a čeká na zítřejší výrok státního zástupce.

A teď mi řekněte: je to normální? Respektive, to mi ani neříkejte — spíš mně zajímá rada někoho znalého, jak se dá řešit tak strašné jednání policistů a především několik evidentních pochybení (např. ignorování zjevných důkazů neviny, procesní chyby atd.). Rozhodně to nehodlám nechat jen tak — i když ho zítra propustí (pevně věřím, že aspoň ten státní zástupce má aspoň špetku soudnosti), tak psychická újma jeho i celé rodiny je nezanedbatelná, k tomu zbytečná absence v práci, hrubé zásahy do soukromí, poškozená pověst, o výdajích za advokáta už tuplem ne.

Budu vděčný za každou radu, co udělat, aby tenhle úlet intelygentům z pražské kriminálky neprošel bez následků... Díky.

Update, pondělí 23.6.: Státní zástupce to podepsal. Takže 3 měsíce na Ruzyni budou skvělou náhradou naplánované dovolené. Nejbližší, aspoň teoreticky možný termín propuštění: za 6 týdnů (tj. začátkem srpna). :(

Dobrá rada — až vás někdy bude chtít na ulici někdo kontrolovat, utečte. A utíkejte zatraceně rychle.

Update2: Děkuji za všechny nabídky novinářů a dalších šlechetných duší na pomoc — ale v současné době je přílišná medializace tohoto případu poměrně nevhodná, takže musím s díky podobné nabídky odmítat. Ale vážně všem děkuji.

Vložil Petr Staníček - Trvalý odkaz - Komentáře (34)


Středa, 18. červen 2003

Webdesign
08.34

Selektory CSS 3

Některé součásti CSS3 už nenápadně infiltrují do stávajících prohlížečů, aniž bychom si toho všimnuli.

Připravovaná verze CSS 3 mj. výrazně rozšiřuje možnosti selektorů, tedy nástrojů pro určení, na jaké prvky a v jaké situaci se má definovaný styl použít. Selektorů je již velká řada — a co je nejzajímavější, aniž by už existovala nějaká specifikace CSS3 (část modulů je teprve ve stadiu pracovních návrhů), mnoho z nových selektorů už je podporováno v některých prohlížečích. V úrovni jejich podpory kupodivu vede MSN, následovaný Mozillou (resp. Gecko-browsery) a Safari. Což jsou mimochodem po smrti IE všechny majoritní prohlížeče na MacOS ;) Podrobně je podpora selektorů sepsána v tabulce na MacEdition (via Craig Saila @ css-discuss).

Vložil Petr Staníček - Trvalý odkaz - Komentáře (3)


Úterý, 17. červen 2003

Jen tak
22.46

Množstevní příplatky — divná móda

Co pamatuju, vždycky existovalo cosi jako "množstevní sleva" — čím víc si něčeho koupíte, tím je to levnější. Poslední dobou ale podezřele často potkávám opačný trend.

Balení 12 vajíček dražší než dvě krabičky po šesti, pivo po třetinkách levnější než po půllitrech... Naposledy v Delvitě — malá paštika Májka (48 g) stojí 6,90 (tj. 1 kg za 143,75), kdežto velká Májka (120 g) je za 17,90 (149,17 Kč/kg). Já tomu nerozumim. Že by bylo Hamé nějak zainteresováno na svozu domovního odpadu?

Koupil jsem si dvě malé.

Vložil Petr Staníček - Trvalý odkaz - Komentáře (5)


Pondělí, 16. červen 2003

Jen tak
14.16

Bojové podmínky

Tak nám to dnes vypuklo. Vtrhli nám do bytu s majzlíky, kladivy, krumpáči a dynamitem a jali se vytrhávat podlahy, otloukat zdi a vynášet na skládku vše nad rámec základní kostry domu. Následující dny a týdny (kolik, to je ve hvězdách) tu budu v bojových podmínkách — nepukne-li mi hlava z toho bordelu a randálu a najdu-li počítač pod nánosy prachu, občas sem i něco napíšu. V mezičase budu střídavě bušit hlavou do zdi a apaticky sedět tupě zíraje na hromadu sutě v místech bývalého pokoje. Pokud v dohledné době splaším digifoťák, bude i fotodokumentace. Haj hou.

Vložil Petr Staníček - Trvalý odkaz - Komentáře (0)


Webdesign
12.31

Stránkám "MSIE only" je odzvoněno

Jakkoli se někomu může zdát zpráva o ukončení vývoje MSIE pro MacOS okrajová a nepodstatná, má ve skutečnosti dalekosáhlé a důležité důsledky pro všechny.

"Žádný IE 6 už se neplánuje, Safari se stává lepší odpovědí na potřeby uživatelů (Apple)," říká Jessica Sommer, produktová manažerka Microsoftu v rozhovoru pro News.com. Stávající verze 5.2.x (nikoli 5.5, jak tvrdí Martin Michálek) je tak posledním držitelem erbu MSIE na MacOS, jehož vývojová větev tímto vymírá. Vymírá po meči — poslední potomek tohoto rodu si takové označení určitě zaslouží.

Nešťastná shoda jmen a zmatení v číslování verzí mezi platformami dodnes mnohým utajují, že MacIE5 je úplně jiným produktem než WinIE5-6 a že se víc liší, než mají společného. MacIE5 byl v mnohém velmi inovativní a s podporou standardů nesrovnatelně dále než WinIE5, v mnoha ohledech jej nedohnal ani WinIE6. MacIE vyvíjel samostatný tým, který vedl Tantek Çelik, tedy člověk, jenž standardům CSS a DOM rozumí víc než dobře. MacIE5 vznikl jako zcela nový produkt, který nevycházel ani z předchozího IE4 (což byl příšerný, nepoužitelný a nepovedený port IE4 z Windows), ani ze žádné verze WinIE. Byl napsán od základů znovu, založen na unikátním renderovacím stroji Tasman, který má blíže k současné Mozille než k jakékoli verzi WinIE — a i když má stále určité mouchy (připravovaným updatům a novým verzím už se nedostalo prostoru), ani nejnovější WinIE6 na něj stále v lecčems nestačí a i přes své stáří je stále velmi kvalitním prohlížečem (podrobněji např. Jeff Zeldman).

Nenápadné důsledky

Ačkoli tímto krokem "vymírá" jen jeden z mnoha prohlížečů jedné minoritní platformy (3 až 5 % na Západě, u nás kvůli totálnímu embargu do roku 1989 ještě méně), má to další, na první pohled méně patrné konsekvence. Podle dohody mezi Apple a Microsoftem byl IE po řadu let výchozím prohlížečem, předinstalovaným na každém novém macu. Dalo se tedy předpokládat, že jej má každý uživatel MacOS k dispozici. Mnoho firem na to také spoléhalo — stále existuje řada webů, které nabízejí uživatelům nějakou speciální aplikaci, využívající nestandardní "malá měkká" rozšíření a fungující pouze v MSIE. Až dosud se takové weby mohly alespoň alibisticky zaštiťovat tvrzením, že na PC si přece každý může nainstalovat Windows a na Macu "to funguje v MSIE". Teď přestává platit i tato poslední obezlička: žádné MSIE na Macu už nebude (jen nějaká stará, postupně prehistorická verze). Výchozím prohlížečem v nových macích bude nadále Safari a je velmi pravděpodobné, že IE zde už ani nebude nainstalován (a jakožto ukončený a nepodporovaný produkt ho už nebude ani nikdo nabízet).

Firmy se proto do budoucna budou muset rozhodnout. Buďto otevřeně přiznají barvu a naplno prohlásí: "Naše stránky můžete používat pouze s PC, s nainstalovanými MS Windows a prohlížečem MS IE verze alespoň X.Y." To ovšem mohou udělat pouze firmy, které si takovou aroganci vůči (sebemenší) části zákazníků mohou dovolit. Anebo si to dovolit nemohou — např. státní a veřejné instituce, opravdu velké firmy, weby zaměřené na určitou cílovou skupinu (nesmíme zapomínat na poměrně významné zastoupení platformy MacOS v redakcích a nakladatelstvích, reklamních agenturách či uměleckých oborech). Těm už potom jednoznačně nezbude než oželet některá "vylepšení" typu IE-only a předělat své stránky, aby fungovaly opravdu kdekoli.

A pro příklady nemusím chodit až na weby státní správy (to, že třeba některé e-podatelny fungují jen v IE, je špatné a nezákonné tak jako tak) — stačí třeba, aby některá banka nerozchodila svoje e-bankingové rozhraní i v Mozille nebo Safari, a má zaděláno na problémy. Zvlášť když bude existovat konkurence, která taková omezení nemá. Nebo jiná varianta — mám koupenou webovou aplikaci za několik set tisíc. Když mi přestane fungovat jen proto, že jeden z mnoha možných prohlížečů mezitím přestal existovat, je to zase problém dodavatele. Každý, kdo aspoň tuší něco o programování webových aplikací, přitom moc dobře ví, že všechna omezení na konkrétní prohlížeč jen přímo úměrně korespondují s leností programátora.

Takže s odchodem MacIE nastává i konec veškerého alibismu. Každý, kdo tvoří jakoukoli webovou aplikaci, musí počítat s tím, že ona oblíbená "optimalizace pro MSIE" ode dneška neznamená jen konkrétní software na straně uživatele — ale už i konkrétní hardware a konkrétní operační systém. A to už je trošku silnější kafe.

Vložil Petr Staníček - Trvalý odkaz - Komentáře (12)


Pátek, 13. červen 2003

Vepsí
02.11

Nová štěňata

Nové přírůstky v rodině psů, skákajících přes oves: Po Fryntovi, Bukowském a Bezručovi také Christian Morgenstern a William Shakespeare. Taková chucpe...

Vložil Petr Staníček - Trvalý odkaz - Komentáře (0)


Čtvrtek, 12. červen 2003

Jen tak
00.39

Dějepis naruby

Na ČT 1 právě skončil další díl pořadu Vlastivěda. Po pološíleném individuu jménem Xaver Pekárek přišla totální změna koncepce a pod stejným názvem se nyní uvádí série "Dějepis naruby".

Což už je úplně jiné kafe. Je to řada pseudo-dokumentů typu "Co by, kdyby". Sestříháním archivních dokumentů s novými komentáři předkládají autoři "alternativní budoucnosti", odvíjející se od některého zlomového bodu naší historie. První z nich zkusil představit možný vývoj po Bílé hoře (kdybychom bitvu vyhráli) — velice zajímavá byla představa protestantských Českých zemí, krutě utlačujících katolíky (hlavním záporným hrdinou Jiráskova Temna je jistý páter Komenský), vše doplněno pěkně retušovanými snímky Prahy bez stovek barokních skvostů.

Druhý díl se jmenoval "Únor 1948" a celkem logicky se odvíjel od památné věty: "... pan prezident všechny mé návrhy ... nepřijal." Tentokrát byly vize vývoje celkem katastrofické (jednou z nich byla třetí světová válka započatá vpádem sovětských Stalinových vojsk do demokratického Československa) — leč rozhodně nebyly tyhle vize vycucané z prstu a popsaný vývoj se zdá skutečně možný, podložený řadou podpůrných faktů. Rozhodně to stojí za podívání (opakování už jen v neděli v 5.40 — video to jistí).

Z připravovných pokračování zatím stránky ČT zmiňují díly "Mistr Jan Hus" a "Mnichov 1938". Osobně bych ještě čekal Srpen '68 a rok 1848, dalšími kruciálními body naší historie se rád nechám překvapit. Ačkoli komentáře k pořadu na stránkách ČT nejsou moc lichotivé (povětšinou se však týkají zběsilého Pekárka), mně se Dějepis naruby hodně líbí a doporučuju každému. Ale možná se vám to nebude líbit — my ufouni máme tak trochu divný vkus.

Vložil Petr Staníček - Trvalý odkaz - Komentáře (2)


Středa, 11. červen 2003

Vepsí
02.55

Pes nemá kam skákat

Čas od času mi někdo napíše, že se mu třeba líbí můj "Skákal pes, aneb Jak by to napsali jiní" — ale aby někdo dohodil dalšího klasika, kterého bych mohl ještě zprznit, to ne... Máte nějaký nápad?

Update: Díky Wencovi za nápad na Emana Fryntu. Už je tam.

Update2: Díky i za ostatní tipy. Přidal jsem toho Bukowského a Bezruče. Ještě mi chybí Erben — a máte-li další nápady, sem s nimi. Fakt díky.

Vložil Petr Staníček - Trvalý odkaz - Komentáře (29)


Úterý, 10. červen 2003

Webdesign
17.35

Hrátky s filtry

Pokud nepoužíváte IE 5.5 či vyšší pod Windows, tento příspěvek vás asi nebude ani zajímat.

Pokud ale ano, pak asi vidíte přímo na této stránce, o čem je řeč. Zkusil jsem si jen tak z legrace ozkoušet "nové" CSS filtry Microsoftu (fungují od IE 5.5). Pootočené menu a záhlaví na stránce zajistil filtr Matrix:

m12=0.05, m21=-0.05, m22=0.9987, sizingmethod='auto expand');

Nastavování jeho parametrů je celkem složité, užitečným pomocníkem ale může být online test na stránkách MS. Jak je vidět, filtry fungují nejen na obrázcích, ale i na jiných prvcích (ovšem zdá se, že musí být pozicované). Jinou aplikaci filtrů (resp. přechodů) jsem už kdysi použil na webu Reflexu, ale od té doby jsem si na ně ani nevzpomněl. Je to pěkná hračka a jedna z mála věcí, které se Malému Měkkému povedly. Škoda, že tyhle filtry nepřevzaly i další browsery...

Více o nových filtrech např. na Intervalu, (2), ty starší pěkně popisuje Yuhů ve své webopedii ("Jak psát web — filtry").

Vložil Petr Staníček - Trvalý odkaz - Komentáře (26)


Čeština
13.48

Khu'ní tyení ončí

Jak někdo, kdo vypouští z úst něco takového, může být připuštěn na obrazovku, dokonce jako stálý redaktor?

Stále nechápete nadpis? Ve skutečnosti to znamená: "Kulturní týdeník končí." Čestný titul Huhňa ČT po Otovi Černém blahé paměti přebírá Otakar Svoboda, (ne)kulturní redaktor a umělecký (dys)lektor.

Vložil Petr Staníček - Trvalý odkaz - Komentáře (13)


Pátek, 6. červen 2003

Čeština
21.39

Mějte se naschle!

Taky se někdy loučíte s tímto upřímným přáním? Já taky, a už se mám dost okorale...

Vložil Petr Staníček - Trvalý odkaz - Komentáře (9)


Jen tak
11.18

Kindrštúbe

Protože to sám nesnáším (moje zlaté pravidlo "jak vy k my, tak my k vy"), na poště vždycky stojím metr až dva od okénka a čekám, až osoba přede mnou skončí. Jenže jako na potvoru vždycky ten/ta za mnou na něco podobného kašle a sotva přejdu k okýnku já, nalepí se mi na krk a čučí, co tam vlastně dělám. Adrenalin mi stoupá a dokáže mě to vytáčet k nepříčetnosti. Dneska jsem to už fakt nevydržel. Té mladé dámě, co mi funěla do ucha, jsem ukázal cedulku na skle ("dodržujte odstup, respektujte soukromí") a co nejlaskavěji pravil: "Milá paní, když už se vás doma nenaučili základní slušnosti, mohla byste se alespoň naučit číst, prosím?" Madam vyvalila oči jako kráva před stelením, zalapala po dechu a pozpátku tlačila frontu za sebou o dva kroky zpět. Jelikož do té chvíle si i všichni ostatní dýchali za límce a nakukovali přes ramena (netrpělivý pohled pohání poštovní úřednice, bez něj by patrně přestaly pracovat), takřka popadali na jednu hromadu. A když se vzpamatovali, celou dobu, co jsem přebíral svůj balík, synchronně kroutili hlavami vlevo-vpravo-vlevo-vpravo a doprovázeli to bzučením, z něhož se dalo vysledovat cosi jako "vidite to pani, to je teda hulvát"...

Dnes, včera třikrát, předvčírem dvakrát, den předtím taky: jdu halou v našem domě, kde se nějaký důchodce/důchodkyně (věkový průměr v našem 13-poschoďového mostra přesahuje 70 let) belhá tam či sem, a automaticky mi ujede z úst taková divná fráze (já za to nemůžu, mám to nějak zafixováno a nemůžu se toho zbavit): "Dobrý den". Má to zásadně jediný účinek: kolem mě prokmitne pohled, kterým sjíždíme ulici, jestli už nejede tramvaj — a důchodce jde dál.

Včera: otevřel a podržel jsem jedné babce dveře a zatímco ona se belhala k výtahu, já to vzal ještě přes schránku. Sešli jsme se u výtahu — babka do něj právě vstupovala. Zavřela za sebou dveře a odjela. Ještě vidím ten tupý nepřítomný výraz, který na mě upřeně hledí a mizí za prosklenými dveřmi zdviže. Tak jsem jel druhým výtahem.

Občas si připadám jako idiot.

Vložil Petr Staníček - Trvalý odkaz - Komentáře (25)


Čtvrtek, 5. červen 2003

Webdesign
00.10

Česká písma: finální řešení (?) — doplněno

Po nulové odezvě na mé předchozí návrhy na kompatibilnější definice českých písem v CSS (zdá se, že většina je vzala jako holý fakt, nikoli jako námět k diskusi) zde zkusím ještě jednou shrnout všechny dosavadní informace a zkušenosti. Důvody volby následujících postupů a možné problémy se všemi myslitelnými kombinacemi jsou podrobněji popsány v předchozím příspěvku a plynou také z výsledků testu písem v prohlížečích. Nebudu se už proto pouštět do rozsáhlých komentářů a uvedu pouze prostou kuchařku k volnému použití.

Skupiny písem

Postupně mi vyplynulo rozdělení písem do několika samostatných skupin. Písma v každé skupině mají určité společné vlastnosti a v něčem podstatném se liší od písem ve skupinách ostatních.

  • WIN: Písma typická pro Windows, která se obvykle jinde nevyskytují. Nacházejí se ve většině Windows, obvykle už v základní instalaci. Tuto skupinu tvoří právě tato písma: "Comic Sans MS", Georgia, Impact, "Lucida Console", Tahoma, "Trebuchet MS" a Verdana. Jiná písma sem nepatří! (viz dále)
  • MAC: Písma typická pro MacOS, ale jen taková, která se obvykle jinde nevyskytují. Přípona CE je nezbytná, bez ní písmo nesmí být uvedeno: "Geneva CE", "Charcoal CE", "Lucida Grande CE", "Monaco CE", "New York CE", "Palatino CE", "Sand CE" a "Techno CE". Jiná písma sem nepatří.
  • LIX: Písma typická pro Linux (obdobně jako výše). Patří sem pouze: charter, fixed, lucida a utopia.
  • DEF: Písma jinak spadající do některé z předchozích skupin, která jsou ale u drtivé většiny uživatelů výchozím písmem pro obecnou rodinu. Tuto skupinu tvoří písma: Arial, "Helvetica CE", helvetica, "Times New Roman", "Times CE", times, "Courier New", "Courier CE", courier.
  • CMN: Obecné rodiny písem: serif, sans-serif, monospace, cursive a fantasy
  • Jakékoli jiné písmo patří do skupiny "ostatní".

Vytvoření definice písem

Jelikož nejčastěji se při tvorbě definic písem vychází z písem z Windows, použijeme je zde také jako základ. Postup vytvoření co nejkompatibilnějších českých písem je v zásadě celkem jednoduchý:

  • Jedno či více písem WIN uveďte v definici jako první
  • Je-li třeba určit náhradní písmo pro MacOS, uveďte následně písmo/písma MAC
  • Je-li třeba určit náhradní písmo pro Linux/Unix, následně uveďte písmo/písma LIX
  • Každou definici ukončete obecnou rodinou CMN. Dodržení tohoto pravidla je naprosto nezbytné.
  • Nepoužívejte písma DEF. Písma z této skupiny působí časté problémy kvůli nejednotným a zcela nepředvídatelným substitucím v prohlížečích. V naprosté většině případů ale budou korektně použita pro obecnou rodinu (serif/sans-serif/monospace).
  • Úplně zapomeňte na písma WIN+CE (např. "Arial CE", "Verdana CE" atd.). Ukázalo se, že působí víc škody než užitku.
  • Jiná písma ("ostatní") pokud možno nepoužívejte. Takové písmo má k dispozici jen malá část uživatelů, kdežto ostatním může způsobit velké problémy (a to na jakékoli platformě, i ve Windows). Autor už musí velmi přesně vědět, co dělá, a mít hodně dobrý přehled o celé problematice písem, aby si mohl dovolit použít i jiná písma.
  • Zásadně nemíchejte skupiny! Písma patřící do jedné skupiny musí být pohromadě, nesmí se mezi nimi vyskytnout písmo ze skupiny jiné.
  • Nezapomeňte na to, že písma obsahující v názvu mezeru (víceslovné názvy) musí být uvedena v uvozovkách.

Kdo chce přesnější syntaxi, zde je:

[WIN,[WIN,]*]? [MAC,[MAC,]*]? [LIX,[LIX,]*]? CMN;

Typické sady písem

V následujícím seznamu uvádím řešení pro typická písma. Každá sada je uvozena názvem písma, kterým se text má zobrazit většinovému uživateli. Tučně zvýrazněné položky jsou podstatné, ostatní jsou jen doplňkové a je možné je vypustit.

  • Arial/Helvetica (základní bezpatkové písmo):
    font-family: sans-serif
  • Comic Sans MS (veselé, zaoblené znaky):
    font-family: "Comic Sans MS", "Sand CE", fantasy
  • Courier New/Courier (neproporciální písmo, typ "psací stroj"):
    font-family: monospace
  • Georgia (elegantnější patkové písmo):
    font-family: Georgia, "New York CE", utopia, serif
  • Impact (velmi tučné, úzké titulkové písmo):
    font-family: Impact, "Techno CE", sans-serif
  • Lucida Console (neproporciální bezpatkové písmo):
    font-family: "Lucida Console", "Monaco CE", fixed, monospace
  • Tahoma (alternativní bezpatkové písmo):
    font-family: Tahoma, "Lucida Grande CE", lucida, sans-serif
  • Times New Roman/Times (základní patkové písmo):
    font-family: serif
  • Trebuchet MS (sofistikovanější bezpatkové písmo):
    font-family: "Trebuchet MS", "Geneva CE", lucida, sans-serif
  • Verdana (širší, o půl stupně větší bezpatkové písmo):
    font-family: Verdana, "Geneva CE", lucida, sans-serif

Osobně již nedoporučuji používat sady typu "Arial CE", "Helvetica CE", Arial, sans-serif, které jsem sám dříve podporoval. Rozhodně neuděláte špatně, nahradíte-li je výše uvedenými (a jednoduššími) definicemi.

Opomíjená vlastnost CSS: systémová písma

Málo používanou, ale celkem efektivní metodou definování písma jsou hodnoty vlastnosti font, přebírající do stránky písma, které používá návštěvník v GUI svého operačního systému. Nelze nastavovat pouze typ písma pomocí font-family, přiřazením do vlastnosti font se nastaví všechny dílčí parametry takového písma (řez, tučnost, sklon, velikost atd.) současně.

  • Písmo ovládacích prvků OS (tlačítka, seznamy atd.):
    font: caption
  • Písmo použité pro popisky u ikon (soubory, složky):
    font: icon
  • Písmo použité v nabídkách (menu):
    font: menu
  • Písmo, jímž jsou psané texty v dialogových rámečcích, systémové zprávy atd.:
    font: message-box
  • Písmo malých ovládacích prvků:
    font: small-caption
  • Písmo použité ve stavovém řádku (status baru) okna:
    font: status-bar

Ačkoli tyto definice nastaví všechny parametry písma současně, předefinováním v kaskádě CSS lze jednotlivé dílčí vlastnosti následně upravit, např.:

#navigace {
   font:menu;
   font-size:90%;
   font-weight:bold;
   }

Bohužel, tato systémová písma ještě nepodporují všechny prohlížeče — v těch majoritních (WinIE, Mozilla, Opera) ale fungují (ve WinIE5 jen icon, caption a menu).

Na závěr si můžete všechny předchozí definice vyzkoušet naživo v ukázce.

Vložil Petr Staníček - Trvalý odkaz - Komentáře (13)


Pondělí, 2. červen 2003

Webdesign
17.29

Zlatý řez a webdesign

Doug Bowman dnes publikoval nový design "Zlatý řez" (via Sova). Trošku mi tím nahrál na malé povídání o zlatém řezu, které jsem už dávno chtěl napsat.

Zlatý řez je "objev" hodně dávný, hojně používaný od antiky až dodnes — a to nejen v malířství, sochařství, architektuře i typografii: především v něm našla zalíbení matička Příroda. Poměr zlatého řezu lze najít v proporcích lidského těla i tváří, v rostlinách, živočiších, nerostech i celé krajině. Není to náhoda, ani žádná tajemná záhada hodná Velkého Dänikena. Je to celkem prosté, všechno je totiž přesně naopak: protože je tento poměr tak běžný v přírodě, lidské oko je na něj zvyklé, připadá mu přirozený a proto i velmi příjemný. A právě proto se jej snažili antičtí vědci i umělci nějak extrahovat, najít pro něj přesnou formulaci, aby jej mohli dále používat a dát svým dílům maximální harmonii.

Zlatý řez (angl. Golden Mean) je poměr, který je soběpodobný (části celku mají stejné vlastnosti jako celek; což je rovněž typická vlastnost fraktálů, umožňujích mj. celkem věrně popisovat přirozené přírodní objekty). Jinými slovy, cílem bylo rozdělit úsečku na dvě části tak, aby jedná část ke druhé byla ve stejném poměru jako celá úsečka k jedné z částí. Máme-li tedy úsečku AB, je třeba na ní najít bod X tak, aby AX/BX = AB/AX. Aritmeticky vyjádřeno, musíme najít x takové, aby (1-x)/x = x/1 — z čehož získáme x = (√5-1)/2 = 0,6180339887... Hledaným zlatým řezem je tedy poměr 1:0.618034. Není bez zajímavosti, že převrácené číslo k 0.6180339887... je 1.6180339887... (stejné číslo, jen o jedničku vyšší) — což sice přímo plyne ze zadání, ale není to na první pohled vidět. Na obrázku 1 je ukázána geometrická konstrukce zlatého řezu.

Obdélník se stranami v poměru zlatého řezu má další zajímavé vlastnosti. Lze jej rozdělit na čtverec a druhý obdélník se stejným poměrem stran jako původní obdélník. Ten lze zase rozdělit, do nekonečna. Čvrtkružnice vepsané do vzniklých čtverců (viz obrázek 1 uprostřed) tvoří tzv. zlatou spirálu — křivku, kterou nalezneme na mnoha místech v přírodě, od galaxií, přes beraní rohy, tvary ulit měkkýšů až po slunečnice. Jako matematická křivka popisuje konstatní růst a je symbolem evoluce.

Výše uvedené je "čistý" zlatý řez — jsou ale i další "zlaté řezy", které mají podobné vlastnosti a také se často využívají. Nejznámější je asi poměr 1:√2, jehož vlastností je, že poměr celku k jedné části je stejný, jako poměr této části k polovině celku — nejznámější aplikací je formát papíru Din A (viz obrázek 2). Přeložením listu napůl dostaneme opět stejný poměr stran jako u listu původního.

Zlatý řez v grafických návrzích

Antické sochy, kompozice renesančních obrazů, chrámové stavby i LeCorbusierovy kreace, kvalitní fotografie i dobrá typografie — tam všude najdeme použití zlatého řezu v praxi. "Kulaté", celočíselné poměry nejsou přírodě vlastní a setkáme se s nimi jen u artefaktů, umělých výtvorů. Poměry 1:3, 3:4, přesné poloviny atd. jsou vždy očividně technické, umělé a i laik vycítí jejich nepřirozenost. Chce-li autor dát svému dílu harmonii a docílit co nejpřirozenějšího efektu, tak či tak obvykle dospěje ke zlatému řezu. V typografii a grafice vůbec je tento poměr obzvlášť častý — písma ve zlatém řezu se nejlépe čtou, důležitou roli hraje v uspořádání stránky. Chcete něčím na stránce zaujmout? Umístěte to do optického středu stránky. To je nejvýraznější místo na ploše, kam oko čtenáře bezděky padne jako první. Tento optický střed leží zcela jinde než střed geometrický: právě v místě zlatého řezu (častou chybou grafiků-začátečníků je umísťování důležitých prvků přesně do geometrického středu stránky). Vezmeme-li to z jiného pohledu, pokud by stránka, na kterou se díváme, byla lidským obličejem, v tomto místě by byly oči. Srovnejte umístění důležitých prvků na různých místech stránky na obrázku 3). Praktickou pomůcku na nalezení přibližného optického středu stránky najdete také na obrázku 1 vpravo).

Dobrý grafik (typograf, malíř, designér) o něčem takovém, jako je zlatý řez, obvykle nepřemýšlí. Má to ale "v oku" a aniž by to bylo jeho úmyslem, ve výsledku zlatý řez najdeme. I naprostému laikovi, předložíme-li mu dvě velmi podobná díla, lišící se pouze ve vzájemných poměrech a proporcích jednotlivých prvků, se bezděky bude více líbit to, které bude blíže zlatému řezu — aniž by věděl proč, aniž by kdy o něčem takovém slyšel. Člověk ke zlatému řezu tíhne intuitivně, cítí v něm přirozenost, důvěrně známý prvek, který dílo zlidšťuje.

A stejně jako klasická typografie, i webdesign zlatý řez často používá. Je dobré vědět, že tento poměr je vždy dobrou volbou — v tvorbě logotypů, v uspořádání stránky, poměrech a umístění jejích jednotlivých částí (viz obrázek 4). Pokud to autor "v oku" nemá, klidně si může vzít na pomoc geometrii. Výsledku to uškodit nemůže — příznivý efekt je ale často nečekaný.

Na Internetu se zlatému řezu věnuje řada stránek (klíčová slova zlatý řez, golden mean, golden section či golden ratio). Vybrané odkazy: 1, 2, 3, 4, 5. Zajímavé je i použití zlatého řezu při návrhu houslí.

Update: Pro ty, co nevěří, že antičtí a renesační umělci opravdu zlatý řez úmyslně používali, jsem doplnil malou ukázku.

Vložil Petr Staníček - Trvalý odkaz - Komentáře (20)


Archiv tohoto zápisníku


 RSS 0.9x  Export  RDF  Export  RSS 0.9x  Komentáře  TXT  Komentáře  XHTML 1.0  Validate  W3C  CSS 2.1  Em-web  Resizable  W4D  90% dogmatic

Vygenerováno: 2005-05-10, 11:43 CET