TOPlist

Pixylophone - archiv

Středa, 22. září 2004

Webdesign
14.56

Další míchátko barev

Další míchátko barev, sice flashové, ale jinak moc pěkné, vyrobil Alberto Viňuela. Nelekněte se spartánského vzhledu, který se vám na první pohled bude zdát. Stačí popotáhnout některý barevný čtvereček, kliknout či dvoukliknout na něj a hlavně někdy kliknout na tu malou ikonku v jeho pravém dolním rohu. Velmi impresivní nástroj.

Vložil Petr Staníček - Trvalý odkaz - Komentáře (66)


Webdesign
14.27

Další hack: min-height bez min-height

Dave Shea na svém Mezzoblue představil postup, jak obejít chybějící vlastnost min-height v prohlížečích. Osobně jsem hack na tuhle chybějící vlastnost popisoval už někdy před rokem a půl, ale tenhle hack řešil jen chybějící podporu pouze v IE. Třeba pro Safari, které min-height taky neumí, to nefungovalo.

Dave vymyslel docela elegantní kličku. Místo min-height udělá něco jiného: vnějšímu bloku dá velký padding-top (tak velký, kolik má činit minimální výška) a vnitřnímu bloku pak stejně velký, ale záporný margin-top. V bloku se tedy udělá dostatečně velký horní okraj a do něj se posune obsah. Pokud obsah poroste nad tuto hranici, blok se zvětší (když bude mít overflow:visible); pokud bude obsah kratší, blok zůstane vysoký podle toho nastaveného okraje.

Má to ovšem mouchu v tom, že to zase nefunguje v IE, jehož interpretace vlastnosti height je krajně obskurní. Takže Dave předvádí neuvěřitelné tanečky s hackováním CSS pro různé browsery, aby toto řešení fungovalo opravdu všude...

Mimochodem, Dave je tak excelentní grafik... Z jeho návrhů se mi občas chce až brečet radostí.

Vložil Petr Staníček - Trvalý odkaz - Komentáře (3)


Úterý, 21. září 2004

Webdesign
20.15

Funkční řešení pro vertikální centrování v bloku

Po skutečně funkčním dvousloupcovém layoutu čistě pomocí prostředků CSS je tu další užitečné řešení a s ním snad mizí další oblíbený problém "tabulkářů" s použitím CSS. Yuhůů konečně vymyslel způsob, jak svisle vycentrovat obsah v bloku.

Již před dvěma lety jsem část tohoto řešení popisoval, ale nefungovalo spolehlivě ve všech prohlížečích. Spočívá v tom, že se horní okraj obsahu posune až do poloviny výšky vnějšího bloku a sám se pak posune o polovinu své výšky zpět nahoru. Yuhůů toto řešení (pomocí hacků) ponechává jen pro IE, kdežto pro moderní prohlížeče použil trik, kdy prvkům přiřadil do vlastnosti display hodnoty, kterými CSS zajišťuje formátování stejné, jako se používá v tabulkách — tedy hodnoty display:table a display:table-cell. Samotného mě překvapilo, že jsou tyto hodnoty už vůbec někde podporovány, ale zdá se, že přinejmenším v Mozillách, Opeře a Safari ano.

Vložil Petr Staníček - Trvalý odkaz - Komentáře (25)


Sobota, 18. září 2004

Jen tak
02.47

Proč jsem takový staromilec?

Miluju oldies. Hlavně muziku ze 60. let. Pravda, můžu ujíždět třeba i na ještě starších věcech (OPSO resp. Havelka & Melody Makers, staré komedie, retro filmy z první republiky atd.) — ale hlavně ta šedesátá, případně i něco z dekád před a po (první rokenroly z padesátých i bigbít ze sedmdesátých).

Občas přemýšlím nad tím, čím to je. Nejsem v tomhle přitom zas takový exot, podobně postižených lidí je docela dost (a stálá obliba oldies v rádiích taky o čemsi svědčí). První, co by člověka mohlo napadnout, je, že to je věkem. Jenže když jsem se narodil, byla ta zlatá éra skoro pryč; a moje puberta, kdy člověk vnímá muziku asi nejsilněji, se datuje do půlky osmdesátých let, která mi až na pár výjimek pranic neříkala — už tehdy mě braly věci o dvacet let starší. Písničky z dob, kdy jsem ještě nebyl na světě.

Jiných vysvětlení by se dalo najít určitě ještě pár, ale všechno, na co jsem přišel, vždycky na něčem kulhá. Jediná teorie, kterou se mi zatím nepodařilo úplně rozbourat, spočívá v klíčovém slově "melodie". Každá hudba se totiž skládá ze tří základních složek: melodie, harmonie a rytmus. Když se proberete nejobvyklejšími žánry a především hudebními epochami, zjistíte, že ucelená éra vývoje (omezme se jen na moderní, řekněme poválečnou hudbu) vždycky zakotví v jedné s těchto tří složek, kterou preferuje. Poznat se to dá hlavně tím, nač se dá skladba zredukovat, aby se pořád ještě dala poznat.

Zprvu byla melodie dominantní skoro výhradně. Od nejblbějšího popěvku až po "první heavy-metalovou skladbu" (beatlesovský Helter-Skelter) jsou to všechno vlastně jenom písničky, u kterých je podstatná melodie. Je sice pravda, že ve srovnání se sladkobolnými 40. a 50. lety protežoval nastupující r'n'r hlavně rytmus a harmonii. Melodie je v rokenrolu to nejméně podstatné — hlavní je hutný a přesný rytmus a harmonie (standardně bluesová dvanáctka) — ale přece jen historickou setrvačností se nedala melodie opustit úplně a z dnešního pohledu jsou r'n'r pořád ještě melodické až na dřeň.

Pak byla dlouho móda harmonická. Mohutné plochy, zvuky vypiplaných padů táhnoucí se přes mnoho a mnoho taktů, neobvyklé harmonické konstrukce — od folkrocku přes art-rock Pink Floydů a Oldfielda až po nové Jarreovy či Vangelisovy elektro-kreace. Dodnes existují harmonické obraty, při kterých mi jednoznačně naskočí konkrétní pasáž z některého z těchto opusů.

A od osmdesátých let se prosazuje spíš rytmus. Nejprve společně s melodií (ať už blboučký pop-rock nebo disko), později šla i ta stranou a zůstal Rytmus. Jen zasvěcení dokáží rozlišit na hip-hop, trip-hop, dance, trance, house, dub nebo techno — k rytmu už se přidává jen (jako nezbytné odlišení) "sound", tedy zvuk efektů, přesné kombinace samplů a časování DSP. Pokud změníte sound, skladbu už nemusíte ani poznat.

Zkuste si vybavit své oblíbené skladby a zařadit je do škatulky, kam budou nejspíš patřit — nejlepší pomůcka je asi tato:

  • pokud si tu skladbu můžete zapískat, je to Melodie
  • pokud si vybavíte spíš jen pocit a při "přehrávání" si spíš mručíte a bručíte, je to Harmonie
  • pokud skladbu dokážete reprodukovat nesjpíš jako "du-du-Tam tu dám tu dý Du da-da du denden dá Du dýýýe", je to Rytmus.

A já mám osobní priority Melodie-Harmonie-(Sound)-Rytmus (od nejdůležitějšího po nejméně podstatné). Proto mi nejspíš ty trip-hopy a duby nic neříkají a nejsem schopen je od sebe poznat (ještě jsem nenašel žádnou výstižnou příručku Co-Je-Co), nejspíš proto je mi stále stopadesátá píseň žebříčku roku 1965 milejší než většina dnešního top ten...

Jenže i tohle zdůvodnění kulhá. Protože když si zkusím dát dohromady vlastní top ten všech dob, budou na něm spíš hutnější bigbeatové fláky, i pár novějších se najde a ta moje "zamilovaná" šedesátá zůstávají kdesi v povzdálí. Ale na rádiu mám přesto stejně nejvíc naladěnou nějakou oldies stanici.

Nebo že by to prostě bylo tím, že naše média nejsou schopna najít a hrát opravdu kvalitní hudbu současnosti a do omrzení omílají tupé a blbé (s odpuštěním) sračky, které se mi už v těch osmdesátých protivily? Že to, co je FAKT výborná hudba dneška, objevím až za dvacet let? Já fakt nevím.

A jaký je váš žebříček nejlepší hudby všech dob? Co kdybyste si měli sestavit jedno jediné audio CD a mohli na něj dát úplně cokoli? Co by na něm bylo? (Pomiňme ale raději klasickou hudbu, ať se vyhneme komplikacím). Dejte k dobru své "CD století" — klidně se ztrapním a začnu:

Moje CD století

Přesněji řečeno jedno z mnoha. Já mám záběr strašně široký, krom českých dechovek a tup-popu hannigovského ražení (klíčové slovo Holki) se tam vejde skoro všechno. Výběr je skoro nemožný, takže budiž jeden interpret za deset dalších, některé žánry (třeba folk) zůstaniž pietně opodál a jedna vybraná píseň nechť zastupuje třeba i deset jiných, které jsem musel oželet.

  • Deep Purple: Child in Time
  • Sweet: Ballroom Blitz
  • Carlos Santana: Samba Pa Ti
  • Foggy Mountain Breakdown; bluegrassová klasika, kdokoli — třeba i Cop
  • Doors: Riders on the Storm
  • Wohnout: Volali
  • Led Zeppelin: Gallows Pole
  • Čechomor: Gorałe
  • Pink Floyd: Another Brick in the Wall
  • Jean-Michel Jarre: Magnetic Fields 2
  • Bobby McFerrin: Opportunity
  • Mike Oldfield: Tubular Bells (excerpt)
  • Hoochie-Coochie Man; bluesová klasika, kdokoli — třeba Michal Prokop (!)
  • Beatles: cokoli do roku 1965
  • Helloween: Keeper of the Seven Keys
  • Depeche Mode: Personal Jesus
  • Moby: Honey
  • Frank Sinatra: Swinging on the Star
  • AC/DC: Highway to Hell
  • Dire Straits: Calling Elvis

A to vedle na hromádce společně se mnou pláče sto padesát písní, které se nedostaly...

Jéé, to bude zase flamewar... :)

Update 1: On se ten můj pocit a dělení muziky blbě vysvětluje, zvlášť má-li se to říct stručně. Možná jinak — kolik zbude ze skladby, když z ní odstraníte melodickou linku, harmonické plochy, NEBO rytmiku? Obyčejné písničce zůstane podstata i byť je ořezána na melodickou dřeň, většina skladeb Jarrea stojí dál i bez nějaké lead-melodie a rytmu, ale třeba z houseového mixu po odstranění basové linky, bicích a perkusí mnoho nezbude, ale potlačíte-li jen melodii a harmonii, pořád to může být k poznání. Tož asi tak jsem to myslel.

Update 2: Ten výběr pochopitelně není konečný — to že tam není (*) ještě neznamená, že bych to neznal/neposlouchal/neměl rád. Kdyby to mělo být reprezentativní, tak těch skladeb musí být nejmíň 500 a to bych se ještě hodně týral tím, co od Beatles nebo Queenů vyhodím.

(*) Další kandidáti do "Best CD" Ale vyberte z toho písničky na jedno CD. Možná tak MP3-CD...

Vložil Petr Staníček - Trvalý odkaz - Komentáře (122)


Pátek, 10. září 2004

Webdesign
12.09

Hledá se profesionální webdesigner

Inzerce: Hledá se webdesigner/webmaster na plný pracovní úvazek (na HPP). Hlavní činností bude návrh webů (online magazíny apod.) a jejich implementace v CMS. Práce je obvykle komplexní, od návrhu struktury webu přes grafický návrh, po tvorbu kódu a skriptů. Požadované znalosti: XHTML, CSS, JS/DOM, aspoň základní znalost PHP; tvorba beztabulkových layoutů; více než základní povědomost o přístupnosti, použitelnosti a SEO; dobré grafické cítění a zkušenost s grafickými aplikacemi (Photoshop, Illustrator, Flash), optimalizace webové grafiky; zkušenost s webovou reklamou (obvyklé formáty a jejich implementace do stránek); reference vlastní práce odpovídající předchozím požadavkům. Na oplátku je nabízeno profesionální zázemí nadnárodní společnosti, bohaté možnosti realizace, mladý kolektiv, možnost (alespoň částečné) práce na dálku, slušný plat atp.

Máte-li zájem, tak výhradně mailem a berte to jen jako předběžnou, nezávaznou konzultaci.

Dodatky (aneb co jsem zapomněl): Práce je v Praze. Termín nástupu nejspíš do konce roku (nejpozději od ledna 2005). Poměr je zaměstnanecký (ne OSVČ nebo jiný kontrakt), pracovní doba běžná (42,5 hod. týdně + podle potřeby).

Už se, prosím, neozývejte — místo je již obsazeno. Děkuji.

Vložil Petr Staníček - Trvalý odkaz - Komentáře (147)


Jen tak
11.50

Idiot z Wokna se ptá

Poslední dobou jsem nucen občas trochu intenzivněji pracovat s IE ve Windows a jsem z toho poněkud zděšený. Protože většina z vás s Windows dělá, chtěl bych poprosit o pomoc s největšími problémy, na které jsem zatím narazil a opravdu jsem při nich dost bezradný:

  • Když myší označuju kus textu, občas se mi svévolně označí i kus textu před kurzorem a často nemůžu skončit výběr tam, kde chci — prostě se označí buď o dva znaky míň nebo o tři znaky víc. To, co chci, ale označit nejde. Příklad — zkuste si myší označit prostřední komentář:
    <div id="popis"><!—WTD A(POPIS)—></div>
    Mně to prostě nejde. Tedy v těch Windows — jinak samozřejmě v pohodě. Jak to mám udělat? Ale potřebuju to myší, ne klávesnicí.
  • Jak proboha píšete na české klávesnici takové běžné znaky jako <, >, {, }, [, ] (zavináč už znám, to je Ctrl+Alt+V), $, #, \, |, ~, °, ', typografické uvozovky atd. atd. Nebo je nutné se kvůli tomu vždy přepínat na US klávesnici? Omlouvám se, za takovéhle (pro vás) triviality, ale na macu má každá klávesa přiřazeny 4 znaky, takže všechny tyhle znaky mám přístupné přímo...
  • Dá se MSIE nějak vysvětlit, že když chci nové okno prohlížeče, tak ho chci prázdné a ne znovu s tou samou stránkou, kterou v něm mám otevřenou? Když dám Ctrl+N, načte se mi kopie předchozí stránky, což je třeba v případě ladění několikasetkilového komplexního javaskriptu opravdu lahůdka. Já bych rád, aby se oteřelo nové okno prohlížeče, ale NIC se do něj nenačítalo.

Vložil Petr Staníček - Trvalý odkaz - Komentáře (78)


Čtvrtek, 9. září 2004

Webdesign
01.20

Kruciální problém CSS: skutečné řešení

Tento týden se ve webdesignu dějí věci. Nestačím se divit.

Na Evoltu vyšel pěkný tutorial Deset triků CSS, které možná neznáte. Neznal jsem jeden, a sice jak vycentrovat řádek textu v bloku dané výšky — prostý, efektní a účinný trik. Zmíněných 10 triků vůbec stojí za přečtení, i mnohé diskuse, které to rozpoutalo — za všechny pak rozhodně detailní rozborka a sborka Tanteka Çelika.

Andrei Herasimchuk redesignoval logo W3C. Postup, jak se dělá logo, když se u toho aspoň trochu myslí, by si měl projít lecjaký takydesigner.

Ale hlavně! Mistři oboru, Doug Bowman a Eric Meyer, se dohodli, že už — k čertu! — přece konečně musí vymyslet nějaký funkční beztabulkový sloupcový layout. A co byste řekli? Doug na to opravdu přišel! Finta je to moc pěkná — a jak to u geniálních nápadů bývá, prostinká, až to bolí. Že jsem na to nepřišel, aú... Alespoň jsem ten postup trochu zobecnil a podrobněji jej popisuju na WellStyled v článku Dvousloupcový beztabulkový layout.

Dáma, které si velmi vážím, Molly Holzschlag, to komentovala podobně jako nedávno já, a sice, že občas je prostě lepší použít (na dřeň ořezanou) tabulku. Jenže já to psal tehdy, Molly naopak teď, poté, co je to řešení na světě. A já si to už narozdíl od Molly nemyslím. Je to dobré řešení a odstraňuje poslední důvod pro jakékoli používání tabulek k rozvržení obsahu na stránce.

Svět je zase trochu veselejší.

Vložil Petr Staníček - Trvalý odkaz - Komentáře (65)


Pondělí, 6. září 2004

Jen tak
15.17

Předjíždění vs. objíždění

Nepodařilo se mi nikde dohledat, zda v nějakém zákoně, vyhlášce či jiné jurisdikci existuje přesná definice toho, co je na silnici ještě objížděním a co už předjížděním. Vyhláška je v tomhle docela vágní — specifikuje pouze (v § 16), co řidič při určitých typech objíždění musí a nesmí. Ale co konkrétně objíždění je, to už se nikde neříká.

Jisté je jen to, že se objíždí stojící auta a chodci. Ostatní může (a nemusí) patřit pod překážky v provozu. Je takovou překážkou třeba bagr stojící či sotva znatelně se posunující? A jak rychle musí jet, aby se už neobjížděl, ale předjížděl? Nebo stroj zastřihující keře podél vozovky jedoucí rychlostí 5 m/min? Je chlapík tlačící káru překážka, kterou můžu objet, nebo ho musím předjíždět? A když táhne tu káru za sebou na kole? Když to kolo vede? A co extrémně pomalu jedoucí zemědělský stroj? Nebo nějaké neobvyklé zařízení, který normálně na vozovku snad ani nepatří? Co malotraktor, supící 3 km/h? Nebo velkotrator funící 5 km/h? Jsou to překážky, nebo jedoucí vozidla? Objet je, nebo předjet? Je cyklista, šněrující si to po státovce lážo plážo do kopečka "překážka v silničním provozu"?

Jinými slovy: kdy se musí řidič držet za extrémně pomalu se pohybujícím objektem a nesmí jej předjet po celou dobu, co mu to předpisy nedovolují (např. několikakilometrový úsek se zákazem předjíždění nebo s plnou čarou) — a kdy ho může prohlásit za překážku a objet ho?

Vložil Petr Staníček - Trvalý odkaz - Komentáře (69)


Sobota, 4. září 2004

Jen tak
21.17

Prapodivný DVDshop

Znáte někdo DVDshop.cz/Emanie.cz? Objednal jsem si tam před pár týdny několik DVD. Naštěstí jsem udělal výjimku a nezaplatil je online předem (u obchodů, se kterými nemám zkušenost, to raději nedělám) — protože od té doby je mrtvo. Ticho po pěšině. DVDčka nepřišla. Telefon neberou. Na e-maily neodpovídají. Nemůžu ani zrušit objednávku — nezbude mi nic jiného než si objednat jinde a pokud někdy náhodou něco pošlou, tak holt tu zásilku odmítnout...

Nevíte náhodou o téhle podivné firmě někdo něco?

Vložil Petr Staníček - Trvalý odkaz - Komentáře (36)


Pátek, 3. září 2004

Jen tak
16.17

Počítačová prehistorie @ large

Velmi půvabné vzpomínky na (svou) počítačovou prehistorii u sálového počítače, sdílení strojového času a operátory a perforované hory papíru píše Petr Koubský ve svém blogu aKB@large — 1. díl Programátorským učněm za Husáka a 2. díl Klovací pořadí u střediskového počítače.


P. S.: Při četbě těchhle memorábilií se mi vybavují zasuté vzpomínky, které jsem si myslel, že už ani nemám:

  • seznam nákupu, důkaz Bolzanovy věty, skóre z celonočních taroků, přednáška z lineární algebry a pár básniček — vše na stozích béžových děrných štítků
  • nezaměnitelná vůně IQ 151
  • malostranské terminálové pracoviště a existenciální pohled vzhůru (matfyz okupuje na pražském Malostranském náměstí bývalou jezuitskou kolej, což je ten dům, který tvoří pravou polovinu komplexu chrámu sv. Mikuláše. Uprostřed je nádvoří, zakryté prosklenou střechou a právě tam byl zřízen terminálový sál. Dole v přítmí zeleně blikající konzole a chrčící dálnopisy, nahoře se vzpínající baroko věží sv. Mikuláše. To se nedá ani vymyslet, to se muselo zažít.)
  • každotýdenní výpravy do 5. patra, kde sídlil náš EC-1040, pro macaté sjetiny programů
  • SYNTAX ERROR ON LINE 3 (of 1500) po několika dnech čekání na výpis; pak najít chybný děrný štítek, přepsat ho a počkat si dalších pár dní na výsledek (třeba na chybu na řádku 7)
  • můj první počítač — Sinclair ZX-81 s membránovou klávesnicí a podivně skratovaným audio výstupem, takže programy nešlo nahrávat na/z pásky. Linkovaný sešit plný vlastních programů v basicu — když jsem si chtěl zahrát autíčka musel jsem neprve opsat celý cca 500řádkový program...

No fuj, to je mi nějaké nostalgické období... A to jsem původně ještě chtěl psát o retro filmech a muzice. Tak nevím, jestli to raději neodložím — už vidím ty komentáře "Á, důchodci vzdychají po starých časech"... ;)

Vložil Petr Staníček - Trvalý odkaz - Komentáře (59)


Čtvrtek, 2. září 2004

Webdesign
16.03

Nástroje na WellStyled

Na stránkách wellstyled.com jsem vytvořil novou sekci nástroje a přesunul tam především generátor barevných schémat (jak ten starý, tak i ten nový, české i anglické verze). Na staré adrese jej již nenajdete.

Update: Díky skvělé pomoci -dgx- nyní Generátor podporuje i tažení myší, takže všechny změny jsou pěkně plynulé.

Vložil Petr Staníček - Trvalý odkaz - Komentáře (12)


Archiv tohoto zápisníku


 RSS 0.9x  Export  RDF  Export  RSS 0.9x  Komentáře  TXT  Komentáře  XHTML 1.0  Validate  W3C  CSS 2.1  Em-web  Resizable  W4D  90% dogmatic

Vygenerováno: 2005-05-10, 11:43 CET